digitaal / Partnerbijdrage

Top 6 trends en voorspellingen voor 2022

Komen er oplossingen voor de problemen en uitdagingen?

13 januari 2022
529418712.jpg

Wanneer Spotify zijn playlist uitrolt met de meest populaire nummers uit 2021, weet je dat het einde van het jaar écht nadert. De tijd om na te denken over wat het afgelopen jaar heeft gebracht, maar ook vooruit te blikken naar de toekomst.

De afgelopen twee jaar stonden in het teken van de pandemie, lockdowns en vaccinaties. Ook 2022 zal voorlopig nog in het teken van het virus staan.

Inmiddels beginnen we te wennen aan deze nieuwe normaal en komen andere problemen en uitdagingen weer naar bovendrijven: klimaatverandering, ransomware, grote veranderingen in de e-commerce - en natuurlijk zijn we nog lang niet aan het einde van de digitale transformatie, zoals de hype rond cryptocurrencies en NFT’s bewijst.

Wat zal 2022 brengen? Komen er oplossingen voor deze problemen en uitdagingen? We zien een aantal trends en voorspellingen voor 2022.

SAS top 6 voorspellingen voor 2022

1. Ethische AI - droom of nachtmerrie?
In april 2021 presenteerde de Europese Commissie het nieuwe wetsvoorstel om AI-projecten te reguleren. Het is geen verrassing meer - AI is overal en zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Een van de belangrijkste maatschappelijke discussies over dit onderwerp blijft het gebruik van high-risk AI en de ethische grenzen van AI (racisme, gezichtsherkenning, vrouwenhaat...).

Regelgeving op het gebied van AI biedt de EU echter ook een kans om een voorloper te zijn op internationaal niveau. Volgens SAS Chief Privacy Strategist, Kalliopi Spyridaki, willen we meer data in Europa. De Europese Unie wil een omgeving waarin innovatie mogelijk is, maar waar mensen ook beschermd worden.

2. Uitdagingen in de bevoorrading
Brexit, COVID-19, de opstopping in het Suez-kanaal, chip-tekorten en de politieke situaties in landen als Polen, China en Taiwan. Allemaal verstoringen en verschuivingen in de wereld die zorgen voor een uiterst complex en diffuus beeld, waardoor het voor retailers en e-commerce bedrijven steeds moeilijker wordt om accurate verkoopvoorspellingen te doen.

De negatieve effecten van verstoringen in de supply chain en inaccurate verkoopvoorspellingen worden nog verder uitvergroot in drukke periodes zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Het resultaat is producten die te laat worden geleverd en dus niet op het juiste moment op voorraad zijn, met ontevreden klanten en een misgelopen omzet als gevolg.

Retailorganisaties en Consumer Goods companies kunnen hierop inspelen door de manier waarop ze verkoopvoorspellingen doen aan te passen. Door het combineren van historische data met real-time data of openbare data zoals consumentenvertrouwen en inflatiecijfers kunnen retailers accuratere verkoopvoorspellingen doen. Daarnaast kunnen organisaties supply chain processen optimaliseren.

3. Fraudeurs maken misbruik van problemen in de toeleveringsketen
Inkoopteams van overheidsinstellingen en andere organisaties zijn verantwoordelijk voor het beheer van soms wel miljarden euro’s aan overheid- of bedrijfsuitgaven. Fouten, verspilling en misbruik door deze teams kunnen echter enorm in de papieren lopen. En wanneer fraudeschandalen de pers halen, kan de reputatieschade zeer ernstig zijn.

Inkoopteams moeten daarom in staat zijn om snel onregelmatigheden te signaleren en controleren.

Technologie kan de inkoop- en auditteams van overheidsinstellingen en organisaties helpen bij het opsporen van fouten en misbruik helpen voorkomen. Zo kunnen bedrijfsregels, sociale netwerkanalyse, voorspellende modellen, machine learning en neurale netwerken worden toegepast om aanbestedingsfraude, verspilling en fouten bij aanbestedingen aan het licht te brengen.

4. Klimaatverandering - wanneer gaan we het leren?
Na weer een jaar vol met natuurrampen zoals de overstromingen in Duitsland, Nederland en België, de bosbranden in Griekenland en de orkanen in de US, zou één vraag de boventoon moeten voeren: wanneer gaan we van klimaatverandering écht een prioriteit maken en onze strategieën afstemmen op een duurzamere toekomst? 

Naast de impact op de natuur heeft klimaatverandering ook grote gevolgen voor kredietverlening en investeringen. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft in september de ondubbelzinnige resultaten gepubliceerd van haar allereerste klimaatstresstest die op de Europese banken en hun grootste klanten is toegepast.  

De tijd van praten is voorbij. 2022 wordt het jaar van actie voor de meeste bedrijven en financiële instellingen in Europa. Nieuwe eisen inzake informatieverstrekking over klimaat en duurzaamheid worden van kracht, samen met specifieke regelgeving voor klimaatrisico's in de bankensector. Dit vergt aanzienlijke inspanningen op het gebied van data en analytics.

5. Klantervaring en een wereld zonder cookies
De snelle digitale transformatie in 2021 heeft geleid tot een hybride klantenbinding model dat bepaalt hoe merken superieure klantervaringen (CX) vormgeven, beheren en leveren. Als je daar het verlies van de third-party cookie bij optelt, moeten marketeers dubbel zo hard inzetten op de data die ze wel hebben: hun eigen first-party data. Eén ding is zeker: ambitieuze datastrategieën zullen zegevieren.

Slimme technologieën. Digitaal vertrouwen. Automatisering en levering. Door COVID zijn deze verschuivingen versneld naar een digital-first economie waarin consumenten echt op maat gemaakte ervaringen verwachten - allemaal gevoed door contextuele klantgegevens. In 2022 zullen geavanceerde analyses (zoals AI) en geautomatiseerde besluitvorming in marketing nog belangrijker zijn bij het transformeren van reactieve naar proactieve klantervaringen.

6. Curiosity@Work en een nieuwe aanpak voor een meer flexibele werkomgeving
Wanneer je aan je vrienden en collega’s vraagt wat de voorspellingen voor 2022 zijn, zal al snel een meer flexibele werkomgeving of het hybride werken ter sprake komen. Door deze  nieuwe manier van werken, zijn de verwachtingen verschoven. Flexibiliteit is het buzzword.

Daarnaast is sprake van krapte op de arbeidsmarkt wat gepaard gaat met een enorme uitstroom van personeel.

Er is echter ook een nieuwe vaardigheid die een belangrijke rol speelt bij het oplossen van bedrijfsuitdagingen zoals personeelsbehoud, werktevredenheid, aantrekken van nieuwe medewerkers en creëren van een innovatieve werkomgeving. Uit het recent gepubliceerde SAS Curiosity@Work rapport blijkt dat nieuwsgierigheid wereldwijd een onderscheidende factor is voor het succes van organisaties

Nieuwsgierigheid bevordert innovatie, productiviteit en het oplossen van problemen. Nieuwsgierigheid zal daarom in 2022 een gewilde vaardigheid zijn, omdat nieuwsgierige werknemers helpen de algehele werkhouding te verbeteren, zelfs tijdens een gecompliceerde werksituatie.

Afbeelding

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.