digitaal / Partnerbijdrage

Wat is het verschil tussen Data en Informatie?

Over het interpreteren van data.

02 juni 2022
Data

Dat jij gister 37 minuten op LinkedIn hebt gescrold, lijkt in eerste instantie een hoop informatie. Hetzelfde geldt voor de temperatuur van 21 februari 2021, toen het 15,0 graden was. Velen zullen dit lezen en denken: “maar dat is toch duidelijke en bruikbare informatie?" Wat is eigenlijk het verschil tussen data en informatie?

Laat ons je op weg helpen en vertellen dat dit nog geen informatie is, maar enkel data zijn. Deze twee termen lijken misschien veel op elkaar, maar hebben wel degelijk een verschil in betekenis. En voordat je aan de slag gaat met data óf informatie, is het belangrijk om helder te hebben wat het verschil precies is.

Want 37 minuten scrollen op LinkedIn zegt natuurlijk op zichzelf weinig. Ook zegt de temperatuur op 21 februari 2021 je nu waarschijnlijk niet zoveel, maar wanneer je de data gaat vergelijken met de temperaturen die ieder jaar op die dag voorkomen, blijkt dat het een hitterecord is. Pas wanneer de data in relevante context wordt geplaatst, kan het informatie worden.

De manier waarop data informatie wordt, gebeurt door het interpreteren van de data. Data zelf zijn de ruwe, onverwerkte gegevens in bijvoorbeeld datasets. Informatie is gestructureerde data in een nuttige context, zoals we hierboven laten zien in het voorbeeld van het hitterecord. Een Excelsheet gevuld met losse getallen maakt nog geen informatie, pas wanneer er context aan deze data wordt gegeven of visueel verwerkt wordt in bijvoorbeeld een grafiek, is het voor het menselijk brein te verwerken. Want ons brein werkt vrijwel uitsluitend met informatie, niet met de rauwe data.

Maar het meest interessante aan data is hoe je het omzet in informatie en het vervolgens relevant maakt. Want welke data is nou echt relevant voor jou en jouw organisatie. En nog belangrijker, hoe maak je van deze data bruikbare informatie voor jou en je collega’s.

Want data is het nieuwe goud, maar je moet het wel eerst omzetten in informatie. En sterker nog, de informatie moet je weer omzetten in kennis, inzicht en uiteindelijk in acties. En de gevolgen, effecten en outcome van deze acties dien je weer mee te nemen in je initiële informatiebehoefte. Maar hier allemaal later meer over!

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.