digitaal / Partnerbijdrage

Randvoorwaarden voor creëren continue innovatie

Een connected platform zorgt voor de basis, met een geïntegreerde suite van cloud applicaties die de innovaties ondersteunen.

14 februari 2022

De grootste innovaties, van de drukpers tot het internet, hebben geleid tot enorme maatschappelijke verschuivingen. Dit soort innovaties overtreft de verwachte snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden. Ook innovatieve organisaties doen dat: ze overtreffen de markt, bedenken originele oplossingen of zorgen ervoor dat bestaande technologieën evolueren in nieuwe, interessante richtingen.

Dankzij voortdurende innovatie kunnen organisaties de concurrentie voor zijn, waardoor ze klanten met snel veranderende behoeften en verwachtingen voor zich winnen. Innovatie stelt hen ook in staat om crisissen het hoofd te bieden: uit studies is bijvoorbeeld gebleken dat bedrijven die focussen op innovatie het na de financiële crisis van 2009 30% beter deden. Deze bedrijven hebben niet alleen het vermogen een crisis te doorstaan, maar groeien ook harder. Dat zien we ook nu we het einde van de COVID-19-pandemie naderen, er zullen winnaars en helaas ook verliezers zijn.

Er wordt vaak aandacht besteed aan de cruciale rol van innovatie voor het behalen van positieve resultaten, maar er wordt niet altijd stil gestaan bij de context van die vooruitgang - de voorwaarden die nodig zijn om innovatie te laten plaatsvinden. In feite is het creëren van de juiste condities voor continue innovatie de basis voor alles wat daarna komt, of het nu gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten of efficiëntere, duurzamere supply chains. Een connected platform zorgt voor die basis, met een geïntegreerde suite van cloud applicaties die ontworpen zijn om innovatie te ondersteunen.

Innovatie start met de basis

Wanneer we denken aan innovatie op het gebied van ontwerp, planning, productie en de supply chain dan roept dat vaak het beeld op van een garage op. Er zijn heel wat bedrijven in een garage ontstaan. Van Alexander Graham Bell die de eerste telefoon in een koetshuis ontwikkelde tot Hewlett en Packard die hun bedrijf ook in een garage startten. Dat komt doordat een garage een functionele ruimte is waar alles binnen handbereik ligt dat vernieuwers nodig hebben, waar makkelijk kan worden gecommuniceerd en waar je in real-time feedback op je werk kunt krijgen. Alle noodzakelijke voorwaarden voor innovatie zijn dan aanwezig.

Het probleem is echter dat een garage-achtige omgeving moeilijk schaalbaar is. Als je deze vergelijking doortrekt naar IT, dan zie je dat sommige legacy on-premise systemen die gebruikt worden om grotere organisaties te ondersteunen, innovatie juist in de kiem kunnen smoren. Organisaties die nog steeds werken met een lineaire, op silo’s gebaseerde benadering van innovatie zullen merken dat ze moeite hebben om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, te lanceren en op grotere schaal toe te passen als gevolg van inefficiënties en blinde vlekken. Uit een recent onderzoek van McKinsey blijkt inderdaad dat slechts 6% van de CEO's tevreden is met het innovatievermogen van hun bedrijf.

Legacy-systemen verhinderen flexibiliteit: als data opgesloten is in verschillende silo's, zullen na verloop van tijd tegenstrijdige informatiebronnen ontstaan, waardoor het moeilijk is data te gebruiken voor het stimuleren van innovatie. Zonder feilloze input, feedback én de mogelijkheid om te testen, te sleutelen en doortastend in actie te komen wanneer een idee werkt, kunnen organisaties het snel veranderende bedrijfslandschap niet bijbenen. Simpel gezegd, legacy tools zijn niet ontworpen voor de continue innovatie die klanten vandaag de dag nodig hebben.

Hoofd in de wolken

Om de flexibiliteit van een garage te behouden als je groeit, hebben organisaties een centraal platform nodig voor continue innovatie. Met een infrastructuur die is geoptimaliseerd om een reeks cloudapplicaties te draaien kunnen zij hun data, product lifecycle management, de toeleveringsketen en hun productieprocessen met elkaar verbinden om het innovatievermogen te maximaliseren. Innovators zijn op hun best als ze overal, op elk moment en op elk device toegang hebben tot data van al hun faciliteiten, producten, aangesloten apparaten en klanten. Met de real-time informatie die dat biedt, kunnen ze de besluitvorming versnellen en hun diensten voortdurend vernieuwen en optimaliseren.

End-to-end informatie biedt organisaties bruikbare inzichten die de efficiëntie, flexibiliteit en snelheid kunnen verbeteren. Met een gecentraliseerd cloud-platform kunnen bedrijven hun activiteiten in alle bedrijfsonderdelen en -functies continu bewaken en hun data gebruiken om kwaliteitsnormen te waarborgen, stilstand tot een minimum te beperken en zelfs voorspellende analyses uit te voeren waarmee ze problemen in hun productielijn of toeleveringsketen vóór kunnen zijn. Met de huidige uitdagingen in de toeleveringsketen in heel Europa, vragen complexe logistieke taken meer dan ooit om innovatieve oplossingen.

Betere systemen resulteren in betere inzichten

Vernieuwers geven het goede voorbeeld. In elke sector grijpen ze kansen en plukken ze er de vruchten van, leveren ze kwaliteit en waarde aan hun klanten en genieten ze van het gezonde rendement die efficiëntere, innovatieve oplossingen opleveren.

Of het nu gaat om luxe horloges of technische producten, wanneer een product 'Swiss made' is, is dat een onmiskenbaar teken van kwaliteit. Het is een zegen maar ook een vloek voor Zwitserse merken om aan deze verwachting te voldoen en tegelijkertijd prijzen concurrerend te houden. Dat weet Alcar, fabrikant van autowielen, maar al te goed. Om aan de eisen van kwaliteit, innovatie en een snel veranderende markt te voldoen, heeft Alcar een centraal cloudsysteem geïmplementeerd dat alle belangrijke processen omvat; van planning en productie tot inkoop en financiën. Hiermee kon het bedrijf bijvoorbeeld data van IoT-sensoren gebruiken om het productieproces efficiënter te maken en snel te reageren wanneer er nieuwe auto’s geïntroduceerd worden.

Door al hun applicaties en data onder één virtueel dak samen te brengen, kunnen bedrijven de innovatieve omstandigheden van de eerder genoemde garage, in de cloud nabootsen. De resultaten spreken voor zich: wie bereid is de juiste basis te leggen voor voortdurende innovatie, wordt beloond met de beste flexibiliteit, schaalbaarheid en efficiëntie. Dit resulteert in een betere winstgevendheid, superieure producten en diensten plus duurzame oplossingen die vriendelijker zijn voor onze planeet.

Julien HarbersExternal Communications

Benieuwd geworden naar zakelijke cloudapplicaties die zijn ontworpen om samen te werken? Ga naar onze website voor meer informatie. Of download de SaaS voor dummies-gids.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.