digitaal / Partnerbijdrage

Overtuigen met datastorytelling

Wat maakt storytelling zo belangrijk en waardevol?

28 juni 2022
Datastorytelling

Tegenwoordig kun je er bijna niet meer omheen, storytelling, of in ons geval, datastorytelling. In elke branche, op elk moment van de dag, elk stuk dat je leest. Om mensen te overtuigen van jouw punt, jouw product of jouw service is storytelling tegenwoordig cruciaal. Je hoeft ook maar kort te Googelen over het belang van storytelling en je komt honderden artikelen tegen. 

Maar wat maakt storytelling zo belangrijk en waardevol? En nóg belangrijker, hoe pas je het toe in je data en informatie om het zo overtuigend mogelijk over te brengen aan je doelgroep?

De basis is vrij simpel, onze hersenen slaan verhalen een stuk beter op dan saaie getallen. Een verhaal is namelijk makkelijk te begrijpen aangezien er direct context bij gegeven wordt. Vandaar dat deze manier van informatie overbrengen naar de non-dataprofessionals een stuk beter werkt dan enkel een grafiek en cijfers presenteren. Ons brein ziet graag een oorzaak-gevolg relatie, een verhaal draagt hieraan bij. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek, er is een hele hoop potentiële informatie in verwerkt, maar wat vertelt het je nou eigenlijk? En waar komen deze resultaten vandaan? Deze grafiek is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet.

Datacompetent

Een mooi voorbeeld van het effect van datastorytelling is een onderzoek dat gedaan is op Carnegie Mellon University. Hier kregen de participanten 5 losse dollars om eventueel te doneren na het invullen van een enquête, ook kregen ze hiervan een brochure mee. De eerste groep kreeg een brochure die vol stond met verschillende cijfers en statistieken. Er stonden getallen in zoals 42% minder oogst en 3 miljoen mensen die hongerlijden. De tweede groep kreeg een brochure met daarin een ingrijpend verhaal over Rokia, een meisje van 7 jaar dat honger lijdt en dit belemmert haar leven enorm. 

Je kunt je ondertussen voorstellen dat het ingrijpende verhaal meer effect heeft dan de kale cijfers en statistieken. Dit bleek ook uit de donaties. De tweede groep die het verhaal voorgelegd kreeg $2,38, waar de eerste groep maar $1,14 doneerde.

 Dit is een helder voorbeeld waarin het belang van datastorytelling duidelijk naar voren komt. Je wilt namelijk niet enkel informatie delen, maar ook inzichten creëren. Je wilt op zoek naar de oorzaak van deze informatie en deze effecten, in plaats van enkel de statistieken voorleggen. Dit geldt ook voor je rapportages. Je wilt geen systematische data delen, maar inhoudelijke inzichten creëren.

Dit betekent niet dat je statistieken helemaal moet verwaarlozen, deze kunnen namelijk je verhaal wel onderbouwen en versterken. Andere adviezen die we je kunnen geven zijn:

  • Zorg voor een emotionele connectie met je doelgroep
  • Creëer verschillende verhalen voor verschillende eindgebruikers
  • Sta stil bij het doel van je verhaal, wat wil je ermee bereiken?
  • Begrijp de data, details en de oorzaak
  • Blik terug op de initiële informatiebehoefte
  • Creëer eenvoudige visualisaties met enkele inzichten. Voorkom onduidelijke resultaten.

Met deze tips en informatie weet jij nu nóg beter hoe je jouw doelgroep, collega's of andere belangstellenden kan overtuigen met jouw data. Dus waar wacht je nog op?

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.