digitaal / Partnerbijdrage

De bakens verzetten op weg naar een optimale digitale overheid

De bakens verzetten op weg naar een optimale digitale overheid. Een slimme overheid maakt handig gebruik van de slimheid die zich ergens anders al heeft bewezen.

18 juli 2016
Wat betreft digitale dienstverlening doet de Nederlandse overheid het behoorlijk goed, zeker in vergelijking met veel andere landen. Wel valt er nog het nodige te winnen door te kijken naar de klantgerichte service in het bedrijfsleven.

De basis ligt er, de randvoorwaarden zijn uitstekend en Nederland wordt alom gezien als een aantrekkelijke partner voor het lanceren van nieuwe diensten. Toch zijn er ook zorgen, zo bleek tijdens het Actualiteitendiner Dienstverlening van 6 juli op initiatief van Blommestein Groep en Centric, met vertegenwoordigers van overheid en bedrijfsleven.

 

Eén digitaal ecosysteem

Er is sprake van een achterstand ten opzichte van het bedrijfsleven en ook mag de snelheid van innovatie volgens de aanwezigen wel wat omhoog. De Nederlandse overheid moet toe naar één digitaal ecosysteem. Het innovatieve Estland-model is daarvan een mooi voorbeeld. Het Baltische land is een van de voorlopers als het gaat om het aanbieden van overheidsdiensten via de digitale snelweg. Met een vergelijkbare aanpak kan ook Nederland flinke digitale stappen zetten.

Daarnaast valt er binnen de overheid winst te behalen door collectivisering, het versnellen van innovatie, en ruime aandacht voor begeleiding van burgers die minder digitaal vaardig zijn. Dat vraagt om een overheid die denkt vanuit de burger en de ondernemer en die vooral ondersteunt, in plaats van alles zelf regelt.

Klantreis

Met dat proces heeft bijvoorbeeld zorgverzekeraar Zilveren Kruis in de afgelopen jaren al veel ervaring opgebouwd. Bij Zilveren Kruis staat de klant in alle communicatiekanalen centraal. Van de medewerkers wordt dan ook verwacht dat zij klantenservice hoog in het vaandel dragen.

Daarvoor gebruikt de verzekeraar klantreizen, waarbij in beeld wordt gebracht welke stappen klanten doorlopen. Ook faciliteert zij een online community waar klanten elkaar voorzien van antwoorden en nieuwe, innovatieve oplossingen aandragen. Dat zou de overheid ook kunnen doen: een slimme overheid maakt handig gebruik van de slimheid die zich ergens anders al heeft bewezen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.