Advertentie
digitaal / Nieuws

Weekers wil op termijn van blauwe brief af

De bekende blauwe brief van de Belastingdienst moet op termijn zoveel mogelijk plaatsmaken voor digitale post, als het aan staatssecretaris Frans Weekers ligt.

06 februari 2012

De bekende blauwe brief van de Belastingdienst moet op termijn zoveel mogelijk plaatsmaken voor digitale post, als het aan staatssecretaris van Financiën Frans Weekers ligt. 

Norm Internet moet de nieuwe norm worden en brieven uiteindelijk verleden tijd. Door een wetswijziging kan het aantal brieven al met tientallen miljoenen per jaar omlaag, meldde het ministerie van Financiën maandag.
Wetswijziging
De Belastingdienst verstuurt jaarlijks zo’n 160 miljoen brieven. De wet vereist dat alle officiële beschikkingen, bijvoorbeeld over toeslagen, op papier staan. Weekers wil nog dit jaar een wetswijziging aan de Tweede Kamer voorleggen, zodat de Belastingdienst officiële berichten ook via internet kan gaan versturen. Via een digitale postbus kunnen particulieren en bedrijven dan hun beschikkingen ophalen.

Financiën noemt de toeslagen als voorbeeld. Bij iedere wijziging krijgt de betrokkene nu nog een brief thuisgestuurd, ook al is alle informatie via internet op te vragen. Dat kan best digitaal, vindt de staatssecretaris. Het ministerie garandeert overigens wel dat mensen die geen computer hebben of er moeite mee hebben, nog steeds hulp zullen krijgen bij hun aangifte.

Bezuinigingen
Als het aantal brieven in eerste instantie met 50 miljoen omlaag kan, levert dat volgens berekeningen van het ministerie een besparing op van 95 miljoen euro. Dat komt mooi uit, want de Belastingdienst moet de komende jaren 395 miljoen euro bezuinigen en dat bedrag is met andere plannen nog niet gehaald. Een van de andere maatregelen die Weekers voorstelt is de koppeling van de zorgtoeslag en het kindgebonden budget aan de inkomstenbelasting, zodat de toeslagen en de voorlopige teruggaaf in één communicatieproces zijn af te handelen.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Arnold / gemeentemabtenaar
Zolang ik nog 6(!) brieven krijg over 1 bezwaarschrift die geen van allen met elkaar in overeenstemming zijn, valt er nog genoeg te besparen als de interne communicatie bij de belastingdienst op orde is.

De laatste regel uit het nieuwsbericht is een hele goede. Er is voor de gemiddelde burger geen touw aan vast te knopen zoals nu alles gaat. Ik heb nooit begrepen waarom niet alles via het aangifteprogramma kon lopen.
Ria Huisman / directeur
Voor de controle op de Toeslagen ontvang ik voor een client al 3 brieven ter controle van het bankrekeningnummer en de handtekening.

1e is gewoon banknummer en handtekening zetten

2e is formulier met hokjes gaat door de computer

3e wederom formulier 1e.

lekker slim.



Voor de Inkomstenbelasting hoeft helemaal niets meer te worden verzonden ook niet digitaal.

In de wet is namelijk geregeld dat een ieder verplicht is om aangifte te doen.

Nu loopt het Ministerie achter de aangevers aan wat dus niet nodig is. afschaffen dus je hebt zelf die verantwoordelijkheid.



Regel wat voor bewindvoerders met de toeslagen sinds de invoering vanaf 13-12-2011 met de nieuwe pagina toeslagen via digid, kunnen bewindvoerders niets meer alleen maar bellen.

had dan ook een code op het aanvraagformulier gezet. ik ben dus nu weer terug bij de papierenaanvraag jawel we gaan voorruit.
Advertentie