Vragen aan de anoniem bellende gemeente Ede
Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit.
Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit, aldus een raadslid.
Onwetende medewerkers
VVD-raadslid Alexander Vos de Wael werd na een vraag een aantal keren teruggebeld door iemand van de gemeente, maar kwam daar pas later achter. Het telefoontje was anoniem - dus zonder nummerherkenning - en dus wat niet duidelijk wie hij terug kon bellen. "Sommige medewerkers begrijpen niet dat er niet is teruggebeld aangezien zij zich niet realiseren dat de gemeente de nummers heeft afgeschermd. Dat geeft een vervelend gevoel en is zeker niet bevorderlijk voor een open communicatie", stelt hij in een memo aan het college.
Transparantie
Hij maakt zich zorgen over personen die om allerlei redenen de telefoon niet beantwoorden als er anoniem wordt gebeld. Hij vraagt dan ook aan het college wat de redenen zijn voor het anonieme bellen. Hij denkt dat sommige personen daarmee 'de stuipen op het lijf wordt gejaagd' en wil weten of het college wellicht ook uit overwegingen van transparantie en openheid ervoor wil zorgen dat dat niet langer gebeurt. De gemeente Ede kan er desgevraagd op korte termijn nog geen antwoord op geven.
Algemeen nummer
Maar Ede is niet de enige gemeente die de nummeridentificatie uit heeft staan. Ook als bijvoorbeeld een Utrechtse ambtenaar iemand belt, staat er 'anoniem' op het scherm. "Dat is al vele jaren zo. We willen dat iedereen het algemene nummer van de gemeente belt", zegt een woordvoerster van de gemeente. "Anders heb je beperkingen in je telefonische bereikbaarheid." Op die manier lopen gesprekken altijd via het klantcontactcentrum. Dat dat algemene nummer niet op het schermpje van de beller verschijnt, zou een technische kwestie kunnen zijn, denkt ze. Maar iedereen kent inmiddels het algemene nummer 030-2860000 wel, veronderstelt ze. "Dat staat op de site en ook altijd onder wijkberichten."
Reacties: 21
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Is bekend dat er mensen zijn die zodra het een privenummer is, niet opnemen? Niet opnemen is terecht, want je wil toch weten waar het telefoonnummer vandaan komt. Terugbellen kan de burger direct naar de juiste ambtenaar ipv steeds doorverbonden worden. Doorverbinden bij afwezigheid van de ambtenaar naar een KCC kan toch ook? Of misschien wel een 06 nummer die de ambetnaar bij zich heeft? Mogelijkheden voor klantvriendelijker werken zijn er!
Overigens is het wel handig om dan je werkproces er op aan te passen, nummer van de gemeentye is antuurlijk niet geheim
Helaas is dit nog niet doorgedrongen tot hen die dergelijke keuzes maken. Vele gemeenten -helaas ook mijn gemeente- handelen identiek.
Voor mijn gevoel ligt dit in dezelfde lijn als bereikbaarheid via een betaalnummer (0900-nummer): onacceptabel en uiterst klantonvriendelijk!
Het kan ook het ziekenhuis zijn, of de politie of een school van je kinderen. (Willekeurige voorbeelden van instanties die mij wel eens anoniem hebben gebeld.)
Dat zijn toch bellers die je wel zou willen spreken. Als je geen reclame wilt, hang je toch gewoon weer op?
Desnoods zeg je niet meteen je naam, maar gewoon: "hallo" als je zo achterdochtig bent. Dan kan de andere kant zich eerst voorstellen.
Vroeger zonder nummerherkenning konden we ook gewoon opnemen, en er zijn genoeg instellingen die mede vanwege hetzelfde principe hun telefoonnummer afschermen en daar wordt niets over gezegd.
Er zijn genoeg mensen die de gemeente niet willen spreken omdat ze de boel bedonderen. Als die zien dat de gemeente belt nemen ze zeker niet op.
Voor bovenstaande bangerikken geldt kennelijk het tegenovergestelde.
Ik vind dat gemeenten in ieder geval een centraal nummer kunnen tonen. Maar als het anoniem is en er is geen bericht achtergelaten dan is het voor mij persoonlijk geen probleem. Waarschijnlijk wordt ik op een later moment opnieuw gebeld, krijg ik een mailtje of was het niet belangrijk. Dus wat mij betreft moeten we het onderwerp niet groter maken dan het is
Gelijk het beste bewijs dat dat systeem voor geen meter werkt, omdat Veenendaal hetzelfde 014 nummer heeft. Omdat Veenendaal en Ede hetzelfde KPN-netnummer hebben. (Zie ook Groesbeek en Nijmegen, en zo nog meer gemeenten).
Maar het niet achterlaten van een contactnummer als men mij niet bereikt heeft is gewoon onbeleefd, en onfatsoenlijk. Al wordt er maar een algemeen nummer achtergelaten, of een centraal afdelingsnummer van de afdeling waar het om gaat. Dat kan makkelijk, zeker met de moderne centrales of de softwarecentrales voor VoIP gebruik.
Weer een discussie om niets, mensen doe niet zo ingewikkeld.