of 59561 LinkedIn

Twitterende wijkagent slaat aan

De politie maakt steeds meer gebruik van twitter in haar contact met burgers. Interactiviteit staat daarbij nog niet voorop.
2 reacties

Mensen maken vaak via Twitter een praatje met de wijkagent in hun buurt, dit tot tevredenheid van de politie. ,,Social media zijn voor de oorspronkelijke nogal gesloten politie een belangrijke manier om in contact te komen met de burger'', aldus Janinne van den Berg, korpsleidinggevende bij de Nationale Politie over het social mediabeleid.

10 procent via social media
Uit de Veiligheidsmonitor 2012, een jaarlijks bevolkingsonderzoek naar onder meer veiligheid, blijkt dat 10 procent van al het contact dat burgers hadden met de politie, verliep via social media. Het is voor het eerst dat media als Twitter, Facebook en YouTube zijn opgenomen in het onderzoek.
Naast het maken van een praatje, reageren mensen ook vaak op politietweets tijdens evenementen, zegt Van den Berg. ,,Vorig jaar was het Java-eiland in Amsterdam tijdens Koninginnedag te vol en hebben we bezoekers via een tweet afgeraden om daar nog heen te gaan. Velen reageren daar dan op dat ze ergens anders heengaan of vragen waar ze nog wel naartoe kunnen.''

Vermiste kinderen
Volgens Van den Berg reageren twitteraars ook regelmatig op opsporingstweets. Zo tweeten ze bij een vermist kind of een overval dat ze iets hebben gezien of vragen ze om aanvullende informatie over de plaats of hoe een kind of verdachte eruitziet.

Weinig interactie
Ondanks dat het gebruik van social media door de politie toeneemt, blijkt dat de mate waarin de politie informatie verstuurt nog wel groter is dan de mate van interactie met de burger die daarop volgt. Van den Berg: ,,Het gebeurt vaker dat een bericht alleen wordt geretweet, dus doorgestuurd.''

Geen drempel
1500 van de 5000 wijkagenten in Nederland zijn inmiddels te vinden op Twitter. Ook hebben de politie-eenheden en het landelijke politiekorps een twitteraccount. Contact opnemen met de politie wordt eenvoudiger, omdat je vanuit je luie stoel een agent kunt aanspreken, zo verklaart Van den Berg het toegenomen contact via social media. ,,Vaak moeten mensen een drempel over om bijvoorbeeld te bellen. Via social media gaat het makkelijker.''

Niet afdwingen
De politie is van plan om social media vaker te gaan inzetten. Volgens Van den Berg zijn het een aantal jaar geleden voornamelijk jongere agenten geweest die social media gebruikten tijdens hun werk, maar gaan daar steeds meer collega's in mee. ,,Maar we dwingen het gebruik van social media niet af. Als een agent er niets mee heeft, werkt het toch niet.''
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Willem op
Leuk hoor, maar ik zou graag zien dat ik een diender gewoon kan bellen. Nu loopt dat via een algemeen nummer waarna je een telefoniste van de regio aan de lijn krijgt. Die kun je vervolgens je hele of halve verhaal vertellen voordat je te horen krijgt dat degene die je wilt spreken er niet is. Een dag later krijg je een andere telefoniste aan de lijn, waarop je opnieuw je verhaal kunt vertellen en, met een beetje pech, hetzelfde resultaat. Terugbellen is een optie, maar mijn ervaring is dat je kunt wachten tot Sint Juttemis. Datzelfde geldt voor mailen. Ook daar wordt niet of slecht op gereageerd. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Twitter daar veel aan zal verbeteren. Zorg eerst maar eens voor goede telefonische bereikbaarheid, ook al bel ik uit m'n luie stoel.
Door Kees op
Contact opnemen met de politie wordt eenvoudiger zegt de korpsleiding van de Nationale Politie bij monde van Jannine van den Berg.
Zij denkt dat luie burgers vaak uit hun stoel agenten willen aanspreken. De telefoon pakken is vaak een drempel. Hoezo? Met diezelfde telefoon (!) is het gemakkelijker om via twitter de politie te bereiken (?).

"De" politie is van plan om social media vaker te gaan inzetten. "Maar we dwingen het gebruik van social media niet af. Als een agent er niets mee heeft, werkt het toch niet".

Ongetwijfeld bedoelt ze dan toch niet oudere wat sullige en aan overgewicht leidende manlijke collega's. Het is natuurlijk waar dat vrouwen in het algemeen en dus ook bij de politie veel socialer en sociaal handiger zijn dan mannen.
Het blijkt dat, na wat voornamelijk (digitaal) schriftelijke discussies tussen mannen (politiemensen en journalisten) over de twitter problematiek, de communicatie hierover is overgenomen door vrouwen; politievrouwen en vrouwelijke journalisten. Echt waar; lees de diverse tijdlijnen op twitter.

Sterk gedaan door die vouwen. Helemaal wanneer je beseft dat de discussie is gedraaid van een probleem van de agent naar een voordeel voor de burger.
Die heeft inderdaad meer gemak van twitterende wijkagenten dan de politieagenten zelf.
Jammer of slim dat Janneke van den Berg in de media dit betoog besluit met de opmerking: "Maar we dwingen het gebruik van social media niet af"

Nee logisch, dan krijg je inderdaad (weer) shit in de tent!!