of 64231 LinkedIn

Terugmeldvoorziening basisregistraties nog niet helder

Digimelding, de centrale voorziening voor het terugmelden van fouten in bijvoorbeeld GBA en BAG, maakt een nieuwe start. Maar in welke vorm is nog niet duidelijk.

Digimelding, de centrale voorziening voor het terugmelden van fouten in bijvoorbeeld GBA en BAG, maakt een nieuwe start. Maar welke vorm de voorziening krijgt, is nog niet duidelijk.


Kwaliteit registraties
De kwaliteit van de gegevens in de nieuwe basisregistraties (nu vooral GBA, BAG en Handelsregister) moet verder omhoog en daarom is het melden van vermoede fouten en ongerechtigheden in die registraties door verantwoordelijke ambtenaren verplicht. Maar in de praktijk gebeurt dat terugmelden nog te weinig. Nu zijn er voor elke basisregistratie aparte afspraken en voorzieningen om dat te regelen, maar onder de naam Digimelding moet dat één generieke voorziening worden, in plaats van allerlei losse koppelingen tussen basisregistraties en hun afnemers. Een test van een handvol gemeenten met versie 1.2 van Digimelding heeft tot het inzicht geleid dat er technisch nog wat te verbeteren viel, maar vooral dat het terugmeldproces met techniek alleen niet is op te lossen. 

 
Niet alleen een protocol
‘Digimelding 2.0’ leek na deze constatering niet meer te worden dan een ‘protocol’ dat door de softwareleveranciers van gemeenten moest worden gebruikt, maar dat zagen gemeenten (bij monde van VNG/KING) niet zitten. Volgens de ‘resultaatverplichtingen’ van het i-NUP moeten gemeenten voor 2015 immers al zijn aangesloten op Digimelding, tenminste voor GBA, BAG en NHR. Deze week start bij ICTU (BZK) alsnog de ontwikkeling van een terugmeldvoorziening voor gemeenten, maar hoe die eruit ziet, weet ook projectleider Nanja Appel van ICTU nog niet. Het moet een soort webportaal worden. “We zijn met gemeenten in gesprek over de belangrijke functionaliteiten daarin”, meldt zij op het 'NUP Alive'-congres van KING. 

Voorbereiden kan wel
Gemeenten kunnen zich volgens haar wel voorbereiden, bijvoorbeeld door na te denken over hun ‘terugmeldproces’. “Je moet bijvoorbeeld goed weten welke gegevens in welk proces worden gebruikt en je moet afspreken welke gegevens in welk proces worden gebruikt.”

Terugmeldknop ideaal
Op de langere termijn is het eigenlijk de bedoeling dat de gemeentelijke softwareapplicaties die rond basisregistraties zijn gebouwd een ‘terugmeldknop’ krijgen ingebouwd voor het melden van fouten. De afhandeling is dan de zorg van de leverancier die het protocol voor de betreffende basisregistratie goed interpreteert. “Er is eigenlijk geen voorziening te bouwen waar alle basisregistraties op zijn aan te sluiten”, stelt Noud Hooyman, voorzitter van de stuurgroep Digimelding, die dit een ‘lastig dossier’ vindt. Bij elke basisregistratie gelden immers andere processen en verantwoordelijkheden. Maar de intentie is wel dat iedereen op dezelfde manier gaat terugmelden. Vooralsnog moet er dus ‘iets’ centraals komen, onderkent ook hij. “Ik verwacht dat die in de loop van dit jaar voor gemeenten beschikbaar komt.” 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lourens Koopman (Projectleider Beter!) op
Erg leuk gedaan!
Door Hans Gorsic (managing director) op
Terugmelden is inderdaad een kwestie van cultuur maar nog veel meer van DOEN!

De gemeente Helmond heeft o.a. met een filmpje, waarin ook de gemeentesecretaris een rol vervulde, het bewustzijn aangewakkerd. En met succes!
Terugmeldingen zijn nu heel gewoon en stromen dagelijks binnen. Het kan dus wel.


kijk voor het filmpje op Youtube en doe er je voordeel mee.