of 64231 LinkedIn

Terugmelden door GBA-afnemers houdt nog niet over

Het aantal terugmeldingen van GBA-afnemers die twijfelen over de juistheid van de inschrijving blijft hangen op ongeveer 2000 per maand - weinig indrukwekkend.

Het aantal terugmeldingen van GBA-afnemers die twijfelen over de juistheid van de inschrijving blijft hangen op ongeveer 2000 per maand - weinig indrukwekkend.

Verplicht terugmelden
Als een gemeente of uitvoeringsorganisatie ‘gerede twijfel’ heeft over de juistheid van een GBA-inschrijving, móet die daarvan sinds begin 2010 volgend de Wet GBA een zogeheten terugmelding doen. Het terugmelden is belangrijk om de kwaliteit van de GBA te verbeteren en is punt van aandacht in de inpanningen die BZK doet in die richting. Volgens de laatste cijfers (februari 2013) staat
97,8 procent van de personen op het juiste adres ingeschreven, maar andersom klopt het minder vaak: bij naar schatting tussen de 95 en 96 procent van de adressen.

Vaste top-tien
Bij een jaarlijks aantal GBA-raadplegingen van 40 miljoen steekt het huidige jaarlijkse aantal terugmeldingen van zo’n 25.000 bij de centrale Terugmeldvoorziening (TMV-GBA) dan wat schril af. Het is wel hoger dan de 14.000 van 2009, maar het aantal stagneert. Het zijn ook vaak dezelfde organisaties die terugmelden, blijkt uit door BZK verstrekte gegevens. In de kwartaal-top-tien van terugmelders staat de Belastingdienst steeds met afstand bovenaan, met zo’n veertig procent van de terugmeldingen. Verder varieert de top-tien ook weinig. Agis Zorgverzekeringen, De Rijksdienst voor het Wegverkeer, twee hoogheemraadschappen (Amstel, Gooi en Vecht; Schieland en de Krimpenerwaard) en de gemeenten Tilburg en Venlo zijn er steeds in terug te vinden. 

Nu stabiel
“We hebben een paar jaar geleden onderzoek gedaan; we vonden dat het meer moest zijn”, zegt Jacqueline Rutjens, hoofd afdeling Identiteit, directie Burgerschap en Informatiebeleid van BZK, over het aantal terugmeldingen. “Met goed terugmelden kun je de kwaliteit van de GBA verbeteren. In twee jaar tijd is het aantal wel toegenomen, maar het stabiliseert nu."

Digimelding 2.0
BZK denkt dat een aantal maatregelen wel zal helpen: een circulaire over wat nu eigenlijk ‘gerede twijfel’ is en wanneer dus moet worden teruggemeld, evenals meer aandacht voor terugmelden bij de contacten met organisaties als Justitie, JustID, IND en OM, en vooral: Digimelding 2.0. Die opvolger van de TMV (maar dan voor alle basisregistraties) moet het vanaf 2014 ook mogelijk maken bijlagen mee te zenden met de melding. Rutjens: “Dan wordt het meer een interactief platform waar je vragen met elkaar kunt delen.”

Andere wegen
Controle of de gegevens wel kloppen gebeurt niet alleen via de terugmeldvoorziening, benadrukt BZK. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld ook rechtstreeks bij UWV kijken in de Polisadministratie. “UWV meldt zelf niet terug omdat voor hen het adres niet maatgevend is”, zegt Rutjens. Sinds juli van dit jaar hebben 189 gemeenten daar al gebruik van gemaakt. Ook binnengemeentelijke terugmeldingen of terugmeldingen op papier (zoals bij de gemeente Amsterdam en de politie) spelen een rol, maar komen niet in de TMV-statistieken van BZK terug. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Alwin Kohlbrugge (Principal Consultant) op
Een verklaring kan natuurlijk ook zijn dat de datakwaliteit van het GBA erg hoog is. Oftewel, alle inspanningen van de afgelopen jaren betalen zich nu uit. In 2013 heb ik bij meer dan 50 gemeenten i-Spiegel onderzoeken uitgevoerd. Hieruit blijken weinig verschillen tussen GBA-BAG en BAG-WOZ. Nu zegt dit niet alles, maar het feit dat de datakwaliteit bij gemeenten de afgelopen jaren gestegen is, zal zeker effect hebben op het aantal terugmeldingen.