Advertentie
digitaal / Nieuws

Strategie voor social media nog zeldzaam bij overheid

Nederlandse overheden zijn nog vooral nut en noodzaak van sociale media aan het aftasten. Een social media strategie ontbreekt meestal, volgens Ernst & Young.

16 april 2012

Als het om sociale media gaat, zijn Nederlandse overheidsinstanties nog vooral nut en noodzaak aan het aftasten. Een strategie ontbreekt meestal, constateert Ernst & Young.

Kinderschoenen
Het verschijnsel social media staat in Nederland nog in de kinderschoenen, concludeert Ernst & Young uit een onderzoek waarvoor 934 ambtenaren zijn ondervraagd. Dertig procent van de overheidsorganisaties gebruikt helemaal geen social media en als ze dat wel doen is dat vooral in pilotprojecten om te zien wat ze ermee kunnen.

Strategie
De ondervraagde ambtenaren zijn gemiddeld duidelijk beter op de hoogte van de mogelijkheden van sociale media (zoals Twitter en Facebook) dan de rest van hun organisatie - het zijn met name beleidsadviseurs en IT-professionals. Zij zien wel grote mogelijkheden en driekwart van hen denkt dat de inzet van social media over vijf jaar niet meer weg te denken is uit de bedrijfsprocessen, zoals dienstverlening, partcicipatie en werving. Minder dan 30 procent van de overheidsinstanties heeft op dit moment daadwerkelijk een social media-strategie, maar volgens de respondenten is die vaak niet eens bekend in de organisatie.

Risico's
Het valt Ernst & Young ook op dat de respondenten hun organisaties kennelijk naïef vinden als het gaat om het inschatten van risico's van sociale media. "Dan gaat het bijvoorbeeld om de vraag wie er wat namens de organisatie naar buiten mag brengen", aldus Guill van den Boom van Ernst & Young. Bij nieuwe ontwikkelingen schatten de organisaties de risico's doorgaans goed in, maar volgens de ondervraagde ambtenaren is dat bij sociale media niet het geval. Risicoanalyses zijn meer uitzondering dan regel.

Eenrichtingsverkeer

Van den Boom ziet wel mooie voorbeelden van het gebruik van sociale media. "Neem de wijkmonitor in de gemeente Den Haag, waar men reageert op vragen en opmerkingen van burgers. Bij veel gemeenten die met social media beginnen is het vooral eenrichtingsverkeer. Dan zie je dat er alleen plannen of besluiten worden gecommuniceerd."

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Renee Verhaar / adviseur/ trainer
Dit is een herkenbaar beeld. Organisaties in de publieke sector zouden een duidelijkere strategie kunnen gebruiken over social media. Hoe kan je het gebruiken om beter in contact te staan met elkaar? Maar vooral ook, hoe kan je social media inzetten om goede communicatie met de samenleving (tweerichtingsverkeer) te onderhouden!?
Advertentie