Storing DigiD na installatie nieuw systeem
Het in gebruik nemen van de nieuwe versie van DigiD leidt tot problemen. Sinds de invoering is inloggen, activeren en aanvragen niet of nauwelijks mogelijk.
Het in gebruik nemen van de nieuwe versie van DigiD leidt tot problemen. Sinds maandagochtend 7 uur is inloggen, activeren en aanvragen zijn 'niet of nauwelijks mogelijk'.
Upgrade
Beheerder Logius heeft in de nacht van zondag op maandag een technische upgrade geïnstalleerd van het identificatiesysteem, die de onderliggende software onder andere makkelijker uitbreidbaar moet maken. Ook maakt het nieuwe systeem de aanvraag van DigiD's eenvoudiger en veiliger.
Loketten
De migratie is wel succesvol verlopen, meldt beheerder Logius, maar er is wel een probleem. De oorzaak van de storing is vooralsnog onbekend. De website van DigiD zelf functioneert wel gewoon, maar het inloggen met DigiD lukt niet. Dat lukt dus ook niet vanaf andere sites die een DigiD vereisen, zoals de digitale loketten van gemeenten.
Afwachten
Een woordvoerder van BZK meldt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de migratie naar het nieuwe systeem als mogelijke oorzaak van de storing. "Er wordt momenteel gezocht naar de oorzaak en de mogelijke oplossing. Toen de migratie om half vier vannacht was afgerond functioneerde alles gewoon." Het is voor hem onbekend hoe lang de storing van DigiD aanhoudt.
==UPDATE==
De storing is inmiddels verholpen, meldt de storingspagina van Logius:
"UPDATE 14.10 uur: Storing verholpen
De storing is verholpen. Nu DigiD weer is opengesteld kunnen wij de komende uren aanvullende testen uitvoeren om extra zekerheid te krijgen over de performance."
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.