of 59329 LinkedIn

Steun voor aanleg slimme laadpleinen in 21 steden

‘Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen’, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur).
© Shutterstock
2 reacties

Het kabinet trekt 5 miljoen euro uit om de aanleg van laadpleinen met 472 slimme laadpunten in 21 steden mogelijk te maken. De eerste laadpleinen moeten volgend jaar klaar zijn. Ze komen onder meer in grote steden als Rotterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht, maar ook in kleinere als Schiedam, Culemborg en Zeist.

Pieken opvangen
De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op om die vervolgens op piekmomenten weer aan het elektriciteitsnet terug te geven. Zo kunnen pieken en dalen op stroomnet worden opgevangen.

Toekomst
‘Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen’, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Het kabinet heeft in het klimaatakkoord afgesproken elektrisch rijden te stimuleren. Zo moet de uitstoot van CO2, die bijdraagt aan de opwarming van de aarde, worden teruggebracht.

Geen wind of zon
Steeds meer energie wordt duurzaam opgewekt door bijvoorbeeld zonne-energie en windmolens. Een tekort aan stroom kan dan ontstaan als er geen wind of zon is. Het gebrek aan stroom kan op dat soort momenten dan door de slimme laadpalen worden aangevuld. Automobilisten kunnen op termijn volgens het ministerie ook geld gaan verdienen met de slimme laadpalen. Als een automobilist zijn elektrische auto beschikbaar stelt om stroom te leveren tijdens piekmomenten in de energievraag kan die daarvoor in ruil een beloning krijgen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jannie op
Leuk bedacht, maar is men zich er wel van bewust dat de enigen die hier voordeel van hebben, wederom de mensen met geld zijn? Want laten we eerlijk wezen: wie kunnen er elektrisch rijden?
Door Henk op
Dat is meer dan 10000 euro subsidie per laadpaal....... waarom niet gewoon via marktwerking zodat de gebruiker betaalt? Dit geld kan beter worden gebruikt voor de zorg