of 59162 LinkedIn

Software kandidatenlijsten nodeloos ingewikkeld

Gigagroot en supergebruikersonvriendelijk. Zo kenschetst de Haarlemse IT- en verkiezingsspecialist Hylke ten Cate het programma waarmee alle gemeentelijke politieke partijen uiterlijk 19 januari hun kandidatenlijst moeten inleveren.
28 reacties
Gigagroot en supergebruikersonvriendelijk. Zo kenschetst de Haarlemse IT- en verkiezingsspecialist Hylke ten Cate het programma waarmee alle gemeentelijke politieke partijen uiterlijk 19 januari hun kandidatenlijst moeten inleveren.

Anderhalf miljoen
De nieuwe software heeft ruim anderhalf miljoen euro gekost. De partijsecretarissen moeten overigens na het invoeren van de kandidaten de gegevens gewoon uitprinten en schriftelijk inleveren. Digitaal aanleveren is niet toegestaan. De kandidatenlijsten moeten uiterlijk volgende week dinsdag, 19 januari, binnen zijn.

Vragen
Alle deelnemende partijen aan de raadsverkiezingen moeten hun kandidatenlijst eerst elektronisch invoeren. Zij moeten daarvoor gebruik maken van de nieuwe software voor het opstellen en verwerken van kandidatenlijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Die is volgens de Haarlemse IT- en verkiezingsspecialist Hylke ten Cate nodeloos ingewikkeld. De Kiesraad erkent dat er vragen over het nieuwe programma komen, maar dat er aan de opzet niets veranderd kan worden.

 

Gecompliceerd
Hylke ten Cate heeft ruime ervaring met het invoeren van gegevens van de namen van kandidaten op een kieslijst. Als deskundige, maar ook als secretaris van verschillende politieke partijen, stelt hij vast: ‘De software van het Duitse IVU is zo opgetuigd dat duizenden secretarissen van politieke partijen met de handen in het haar zitten. Het is zo gecompliceerd gemaakt.’

 

Gigagroot
Volgens Ten Cate is het programma Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV) ‘gigagroot’ en ‘supergebruikersonvriendelijk.’ Want software of niet, elektronische inlevering van de kandidatenlijsten is verboden. Ten Cate: ‘Je moet bedenken dat er op 3 maart in 425 gemeenten raadsverkiezingen worden gehouden. Daar doen gemiddeld tien partijen mee. Al die ruim vierduizend secretarissen moeten de gegevens invoeren en daarna op papier inleveren op het gemeentehuis.’ De software heeft € 1.578.265 gekost zonder BTW. In de overeenkomst zit wel een toezegging gebruikers te helpen. Ten Cate: ‘Dat is wel nodig ook. Overal in het land worden instructiedagen gehouden.’

Zware eisen
Rosalinde Hoorweg van de Kiesraad zegt dat het niet anders kan. ‘De staatssecretaris van BZK heeft die zware eisen gesteld aan de software’,  legt de waarnemend secretaris-directeur uit. Dat heeft alles te maken met de beveiliging van het systeem. ‘Het gaat ook om de functie van ‘open source’, het proces moet transparant zijn.’ Ze wijst erop dat het papier – de uitdraai – leidend blijft bij de indiening van de lijsten. Hoorweg: ‘Het erbij leveren van een USB-stick met de gegevens is handig en wordt waarschijnlijk in de toekomst verplicht. Nu gaan we uit van de schriftelijke kandidaatstelling.’

Snel en betrouwbaar
Alle gemeenten hebben een brief gekregen over de bijeenkomsten, die verzorgd worden door het bedrijf IVU. Er is ook een digitale en een telefonische helpdesk ingericht. Hoorweg ontkent niet dat de software voor de aanmelding van kandidaten wat inspanning zal kosten. Maar ze wijst ook op een voordeel: ‘De uitslag van de verkiezingen kunnen snel en betrouwbaar  met OSV verwerkt worden.’ Ten Cate heeft werpt haar tegen: ‘Dat kan met een Excel-sheet ook wel. Met een kleine aanpassing, heb je op een achternamiddag een methode om de zetelverdeling te verwerken. Het is allemaal te complex en te duur.’

Uitzonderlijke situaties

Hoorweg werpt tegen dat de hoge eisen aan de software de transparantie en controleerbaarheid van het verkiezingsproces moeten garanderen. ‘Bovendien kunnen met de software ook de uitzonderlijke situaties die zich bij een uitslagberekening kunnen voordoen, goed worden verwerkt’, is haar reactie op Ten Cate’s Excel-berekening.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter van Weezel (Secretaris VVD-Waddinxveen) op
Ben het volledig met de commentaren eens maar zie nergens dat overal in den landen problemen voor komen met de Java Runtime Environment tijdens de installatie. Problemen met het programma worden steevast ontkend door IVU. Ikzelf heb zelfs prive een nieuwe laptop met Windows 8 gekocht om het programma werkend te krijgen. Mijn oude laptop was slechts 20 maanden oud en draaide op Windows 7. Ben benieuwd hoeveel mensen meer deze problemen hebben gehad.
Peter van Weezel
Door Willem Wullink (secretaris PvdA Doetinchem) op
Het is een 'zwaar programma' omdat het op verschillende platformen moet kunnen werken (Windows, Apple en Linux). De uitleg is echter alleen op Windows gebaseerd. Op mijn Linux laptop kreeg ik het niet geïnstalleerd en op vragen aan de helpdesk kreeg ik helaas geen goed antwoord. Na installatie op een windows computer (van mijn dochter) kon ik er goed mee werken. De noodzaak voor een beveiliging met hashcodes snap ik niet. Wat voor soort fraude moet worden voorkomen. Alle namen en adresgegevens worden toch door een ambtenaar gecontroleerd.
Door Hans Berends (fractiemedewerker, kandidaat-raadslid) op
Tja, een uitgekleed duits programma voor electronische invoer (dus alle aanpassingen zijn als maatwerk berekend!) , en dat terwijl het papieren proces leidend is in Nederland. Kortom, twee stappen voorui, en 1,3/4 stap achteruit. Onnodig tijdrovend en papierverspillend. En dan die hashcode. als papier leidend is, kun je die dus met wat plak en knipwerk van de betere soort gewoon op een ander formulier overzetten. Dat mag natuurlijk niet, maar het kan wel. Zo maakten we 30 jaar geleden de douane ook al wijs dat de importwaarde lager was dan in werkelijkheid....... Beveiliging? Vergeet het maar. Wat vindt Wijvertrouwenstemcomputersniet hier eigenlijk van?
Door Ellen de Valk (partijsecretaris/raadslid) op
Ik heb een MAC. Het kostte mij veel moeite om te ontdekken hoe het programma OSV werkte. Je moet echt geen digibeet zijn. Vanuit BiZa zou er toch wat meer rekening mee gehouden moeten worden dat programma's eenvoudiger en gebruiksvriendelijker moeten zijn en dat aanlevering per mail mogelijk moet zijn.
Door Frieda Boonstra (penningmeester/secretaris afd P.v.d.A.) op
Ik was er al bang voor. Het programma kost veel geld, maar de bijkomende kosten voor advies en ondersteuning zullen nog een veelvoud zijn. Het programma is heel erg gebruiksonvriendelijk. Ook voor wie wel digitale ervaring heeft. Er is typisch geredeneerd vanuit de achterliggende wensen. Dat de dragende informatie uiteindelijk geleverd moet worden door duizenden secretarissen die vrijwiligerswerk doen in politieke partijen is kennelijk niet bij stilgestaan. Zij zitten (vaak in stilte) te lijden achter de computer. Het kost heel veel tijd en frustratie. Soms werkt het niet goed en moet je alles weer opnieuw invoeren. Na lange tijd is er het geweldige moment dat de formulieren aangemaakt kunnen worden. En daarna de verbijstering: dit had toch zoveel eenvoudiger gekund. En dat in 2010! Alsof er geen internetverbindingen bestaan moet dit weer op een USB stick naar de gemeente gestuurd of gebracht worden!
Alsof er niets on-line ingevoerd kan worden!
Waarom niet een toegesneden pakketje gemaild? Hierbij vergeleken is een belastingformulier inderdaad een peace of cake! Advies aan alle politieke partijen: zorg dat je vrijwilligers deze onnodige ellende bespaart en ga dit modern en gebruiksvriendelijk oplossen!
Door Ernst Debets (Voorz.Afd.Verkiezingscie D66 Zaanstad) op
Inderdaad, het downloaden van ca 350 MB vergt ongeveer 30 minuten. Vervolgens bleek na het aanmaken van een hele stapel formulieren (wij moeten er extra aanleveren, want we zijn niet in de raad vertegenwoordigd) dat de ambtenaren D66 wel in het basisprogramma hadden gezet, maar niet identiek zoals wij bij de kiesraad ingeschreven waren. Daarnaast denk ik dat het overbodig is om de hele lijst op alle formulieren af te drukken. Allen op de H1 (Definitieve inlevering/basislijst) en H3 (Toestemming landelijke partij) kan ik mij hier wat bij voorstellen. Bij de H9 (accoordverklaring kandidaat met zijn plaatsing op de lijst) is dit volgens mij volslagen overbodig. Wij hebben het probleem gehad dat alle H9 formulieren in wezen opnieuw geproduceerd en ondertekend zouden moeten worden zodra zich wijzigingen (terugtrekking , kandidaat fout vermeld) voordoen. Niet alle kandidaten zijn eind December / begin Januari voor "heraccordering" van deze formulieren bereikbaar. Gelukkig mogen we van pragmatisch meewerkende ambtenaren de H3, H4 en H9 formulieren handmatig aanpassen, maar dit is ook veel werk. Beter zou het zijn om op de H9 alleen de naam van de partij en de naam van de betreffende kandidaat te vermelden. Voor iedere wijziging dient er dan wel een extra systeemrun gedraaid te worden, maar we kunnen het .pdf H9 van de betreffende kandidaat eruit pikken en hoeven de rest (die wel accoord is) hiermee niet lastig te vallen. Overigens mocht ik het electronische bestand (xml) gewoon per e-mail naar het hoofd burgerzaken sturen.
Door E. Koen (Medwerk. Secretariaat PvdA Barendrecht) op
Het proces van het programma "P0 en P1" in vogelvlucht. Eerst gaat de secretaris of de it'er van de afdeling naar een voor een ieder oproepbare openbare website. Om vervolgens een voor een ieder toegankelijk en openbaar programma van meer dan 350 mb te downloaden. Vervolgens wordt dit geïnstalleerd op de PC van de secretaris. Na het programma geopend te hebben wordt om een verkiezingsdefinitie gevraagd. Deze werd in ons geval aangeleverd via het gemeentehuis op een USB-stick. Dan kunnen de kandidaten worden ingevoerd. Na afsluiten van het programma worden via de optie "formulieren aanmaken" een aantal adobe bestanden op de stick opgeslagen. Deze dienen te worden uitgeprint en te worden ondertekend. Om daarna gezamenlijk te worden ingeleverd bij het gemeentehuis. Inderdaad een erg gebruiksonvriendelijk omdat men het na gebruik weer dient te verwijderen. Wat moet je anders nog met een stukje software van deze omvang wat speciaal is geschreven voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Na 4 jaar hebben de heren technici van BZK vast wel weer wat nieuws verzonnen en is oude dure programmatuur overbodig. Nee doe mij dan toch maar liever het principe van de gevreesde Belastingdienst, deze maken het inderdaad niet leuker maar wel makkelijker. Indien men namelijk omzetbelasting wil aangeven gaat men naar hun website en met een eigen, unieke, gebruikersnaam en wachtwoord. Online worden erg makkelijk de door de “blauwe brigade” gevraagde gegevens ingetikt. Dat kan mijn inziens in het geval van de programmatuur van OSV op eenzelfde manier ! Met de verkiezingsdefinitie van de eigen gemeente, die al eerder naar de afdelingssecretaris gemaild was, logt men in op de site van OSV (lees een externe server met het reeds geïnstalleerde kieslijstprogramma). Om vervolgens, online, de persoonsgegevens van de kandidaat-raadsleden in te voeren in P1. Dan kan het opdezelfde manier worden afgesloten worden. Middels Cygwin (ook op de server van OSV) wordt de hashcode vastgelegd in het programma en in de aangemaakte adobeformulieren. Deze kunnen dan worden opgeslagen op een willekeurige gewenste plek op de PC. De secretaris kan dan ook op haar/zijn gemak alle adobe formulieren uitprinten en (laten) invullen door de leden. De gemeente kan op haar beurt vervolgens bij de site van OSV online de digitale gegevens opvragen, weghalen en controleren op juistheid van de hashcode op de aangeleverde papieren lijsten door de afdeling. Het beveiligingsissue kan naar mijn mening nooit als excuus worden aangevoerd omdat de gebruikersnaam en wachtwoord van de helpdesk in mijn ogen wel wat erg simpel waren. Desnoods worden de gebruikersnaam en wachtwoord via briefpost opgestuurd aan de secretaris. Dus in mijn ogen scheelt het een hoop werk voor de afdelingen zoals; downloaden, opslaan, installeren en naderhand weer verwijderen van de software. Als alles op externe server staat van de overheid dan kan het inderdaad wat makkelijker maar ook leuker. Is de Belastingdienst toch nog ergens goed voor !
Door Willem Visser (projectmedewerker) op
Ik heb voor GroenLinks Rotterdam de lijsten voor de stad en 10 deelgemeenten met het programma opgemaakt. Dat was bepaald geen feest. De software is (zacht uitgedrukt) nogal onhandig als je met meer dan één lijst moet werken: bachk-up maken; programma sluit af en bevestigd back-up. Voor een nieuwe lijst moet je alles weer opnieuw opstarten (duurt nogal even) en als je even niet goed oplet overschrijf je een vorige back-up. Ben je je bestand dus ineens weer kwijt.
Heb je, zoals in de meeste gemeenten, te maken met één lijst, dan is het programma hooguit lomp: schieten met een kanon op een mug. Heb je, zoals in Rotterdam en Amsterdam te maken met meerdere lijsten en worden deze allemaal centraal opgemaakt, dan is het ronduit onhandig en tijdrovend.
Door Wouter Vogelsang (Fractievoorzitter Dorpspartij Ermelo) op
Wat een draak van een programma. Giga groot en dan praten we over deregulering, maar leidt tot automatiseringswaanzin, waar we in deze campagne geen tijd voor hebben. 1 1/2 verlofdag verder is het met behulp van de ambtenaren van de gemeente Ermelo allemaal keurig geregeld. Alle hulp en ondersteuning werd verleend. Hulde aan hen, maar treurig dat het Rijk ook nu weer materiaal over de schutting gooit en de gemeente mag het opknappen met ambtelijke kostbare uren. Niets decentraal, alles wordt centraal geregeld. Alles geautomatiseerd, maar straks met het potlood stemmen! Burger begrijpt het al niet en als politicus ik ook niet meer. Het Rijk is de weg kwijt!
Door Hylke ten Cate (verkiezings- en IT-deskundige) op
Bij het ontwerp is eigenlijk geen rekening gehouden met de lokale partijsecretarissen.
Met een Excel-sheet (downloaden vanaf mijn website www.hylketencate.nl) kan ook simpel het nodige papierwerk worden gemaakt. Instructies op 1 A4-tje met tabblad voor algemeen en kandidaten.
De formulieren werden door de gemeente Haarlem geaccepteerd bij de voorinlevering voor Partij Spaarnestad.