Advertentie
digitaal / Nieuws

'Sociale media vragen om andere manier van communiceren'

Zit de online burger wel op een sociale media gebruikende overheid te wachten? Zeker wel, maar sociale media vragen om een andere manier van communiceren.

18 september 2012

Zit de online burger wel op een sociale media gebruikende overheid te wachten? Zeker wel, concludeert David Kok uit nieuw onderzoek. Maar: sociale media vragen om een andere manier van communiceren.

Onderzoeken
Steeds meer gemeenten gebruiken sociale media, met name Twitter en Facebook. David Kok, in het dagelijks leven adviseur bij de gemeente Amsterdam, heeft na zijn onderzoek naar sociale media van een jaar geleden nieuwe onderzoeken naar het fenomeen gedaan. Uit een daarvan blijkt dat steden in de hele wereld met dezelfde vragen zitten als het om sociale media gaat. In een ander onderzoek, eveneens opgenomen in het binnenkort te presenteren boek Sociaal Kapitaal - De meerwaarde van sociale media voor gemeenten, stelt hij de vraag 'Zit de online burger wel online op u te wachten?'

Helderheid over kanalen
De ruim 700 respondenten van Koks onderzoek zeggen overwegend van wel. "Burgers willen wel, maar hebben nog niet het besef van wat ze dan precies willen", zegt Kok. Helderheid van gemeentezijde is gewenst: wat communiceer je volgens welk kanaal? Desgevraag zegt 71 procent van de respondenten meldingen uit de openbare ruimte te willen kunnen doorgeven via sociale media. "Het is dan eigenlijk niet zo handig dat daarvoor ook aparte kanalen zoals Verbeterdebuurt beschikbaar zijn."

Alles in 120 tekens
Gemeenten moeten vooral goed nadenken via welke kanalen de burger ze wil bereiken. De gemeentelijke website blijft volgens Kok het vertrekpunt en vandaar zijn mensen voor specifieke doeleinden naar bijvoorbeeld Twitter te verwijzen. Degelijke sociale media moeten vervolgens niet in de oude zend-modus vervallen, zoals een tweet die doorverwijst naar een persbericht. "Een twitterbericht moet in heldere taal iets melden, in 140 tekens en liever nog in 120, zodat het in zijn geheel te re-tweeten is." Facebookberichten blijken in vier van de vijf gevallen alleen gezien te worden als er beeld bij is, een foto of een kort filmpje. "Een kort filmpje van een minuut is ideaal om burgers bij de politiek te betrekken."

Presentatie
De onderzoeken van David Kok maken deel uit van een nieuw boek, dat op 10 oktober gepresenteerd wordt op het congres Open Innovatie & Social Media 2012. De onderzoeksresultaten krijgen dan ook een plek op www.socialmediameetlat.nl.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ad Gerrits
Nuttig onderzoek weer. Over de conclusies uit de resultaten kun je wel van mening verschillen. Dat een kanaal als Verbeterdebuurt 'niet zo handig is' mag voor de gemeente soms zo zijn (en dat valt trouwens ook erg mee als je het slim organiseert) maar voor de burger zijn meer kanalen om uit te kiezen prima toch? Verder is een stelling als de gemeentelijke website blijft vertrekpunt volgens mij voor steeds minder gevallen toepasbaar omdat burgers steeds meer zelf bepalen waar ze vertrekken. Nuttig om resultaten te zien en nuttig om discussie over uitkomsten aan te gaan wat mij betreft.
Advertentie