Advertentie
digitaal / Nieuws

RUD's hebben informatievoorziening nog lang niet op orde

De RUD's nemen hun informatievoorziening onvoldoende onderhanden, stelt Telengy. Er is meer sturing en regie nodig, anders komt er van samenwerken weinig terecht.

12 mei 2014

De omgevingsdiensten nemen hun informatievoorziening onvoldoende onderhanden, stelt Telengy.Er is op dat gebied meer sturing en regie nodig. Anders komt er van samenwerken weinig terecht.

Urgentie weg
Het verbeteren van de informatie-uitwisseling binnen en tussen partijen in de milieuhandhaving was een van de belangrijkste redenen om de omgevingsdiensten (RUD's) op te zetten. Maar een jaar na de start van de meeste omgevingsdiensten staat dat punt nogal laag op het prioriteitenlijstje. Dat concludeert adviesbureau Telengy uit het onderzoek 'Slimme samenwerking omgevingsdiensten met ICT 2014', een vervolg op een onderzoek van een jaar geleden. De urgentie is weg, of heeft zich 'naar binnen gekeerd', en in de processen en oplossingen die RUD's wél neerzetten is een grote diversiteit waar te nemen.

Geen middelen
"Bij de ene omgevingsdienst gaat het wat voortvarender dan bij de andere", zegt directeur Ton de Wit van Telengy. "Dat heeft te maken met het gebrek aan middelen, maar ook met het niet goed onderkennen van het belang van informatievoorziening." Inmiddels werkt wel 60 procent van de RUD's hoofdzakelijk vanuit een eigen locatie, in plaats van de oorspronkelijke werkplek bij de gemeente. Vooralsnog is de informatie-uitwisseling tussen RUD en gemeenten vindt in veel gevallen nog plaats via telefoon- en mailverkeer en het overdragen van losse documenten. Gestructureerde digitale informatie-uitwisseling is nog zeldzaam.

Intern én extern
Belangrijk is volgens De Wit dat RUD's zowel binnen de eigen organisatie zorgen voor een betere informatie-uitwisseling, als in bovenregionaal verband. "Als ze met allemaal eigen oplossingen komen, kan dat het samenwerken in de weg staan." Een gestandaardiseerde aanpak is dus nodig, maar ook het gericht stimuleren van aansluiting van de RUD's op centrale voorzieningen zoals Inspectieview Milieu (van het programma PIM) en de basisregistraties BAG, GBA, en BRK.

Suboptimale oplossingen
Het rapport stelt: "Het ontbreekt aan interactie en leiderschap om te komen tot daadwerkelijke verbetering en professionalisering van de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners en de ontwikkeling van een samenhangende en integrale informatievoorziening. Hierdoor worden de ambities en doelstelling op het gebied van veiligheid niet gerealiseerd en blijven suboptimale oplossingen de boventoon voeren." Het platform Omgevingsdienst.nl, waarin de RUD-directeuren zijn verenigd, zou een actievere rol moeten spelen om dat te veranderen, denkt De Wit. Hij trekt de vergelijking door naar het sociaal domein, waarin vergelijkbare vraagstukken op het gebied van informatie-uitwisseling nu serieuwze aandacht krijgen. "Het speelveld van de omgevingsdiensten kent een veel beperkter aantal partijen, met een redelijk afgebakend takenpakket. Dat moet dus kunnen."

Regie nodig
Er moet dus meer centrale regie en sturing komen op de aanpak van informatie-uitwisseling en innovatie op dat gebied, beveelt Telengy aan. Informatievoorziening moet ook gepositioneerd worden als strategisch bedrijfsmiddel. Standaarden en centrale voorzieningen moeten een grotere rol krijgen. Is daarvoor voldoende geld beschikbaar? De Wit: "Geld is lastig. Maar het gaat ook om kiezen waar je de beschikbare middelen inzet. Je moet niet alles inzetten op systemen die aleen de eigen problemen oplossen."

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reynders / ambtenaar
Kan iemand me eens uitleggen waarom er bij de RUDs komende jaren banen gaan verdwijnen?



Ik lees dit nu al een aantal keren in reacties op deze site over de RUD. Moet ik me zorgen gaan maken?
Raymond / rud medewerker
Gemeenten moeten de hand in eigen boezem steken omdat zij de dossiers (nog) niet digitaal hebben. Door de top-down invoering zijn gemeenten te laat aan deze inhaalslag gaan werken en leggen ze de fout nu bij de Omgeveningsdiensten. Het is gemakkelijk scoren voor een buitenstaander die hier wellicht weer commerciële vruchten ziet hangen. De gemeenten zullen nog minstens één jaar nodig hebben alvorens alle dossiers digitaal beschikbaar zijn én vrij worden gegeven door diezelfde gemeenten.
N. van Koll / ambtenaar
En dan snapt niemand waarom de overheid geen geld meer heeft voor haar onderdanen.

Nou ik snap het wel. Dat gaat allemaal naar dit soort onnodige projecten met hun adviseurs en toezichthouders en bestuurslagen enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Dokterandussen maken het werken onmogelijk.
gerrie
Ik heb nog nooit bij zo'n chaotische organisatie gewerkt als nu bij de RUD. Tien stappen terug en binnen nu en enkele jaren staan er honderden banen op de tocht dankzij al dat verandermanagement. Wat een puinzooi hebben de bestuurders ervan gemaakt.
gerrie
Ik snap niet dat de politiek dit laat gebeuren. Het is inderdaad een zootje bij die RUDs en het wordt alleen maar erger. Het wordt tijd dat Den Haag ingrijpt en al die organisaties ontbind
Peter ter Telgte / senior-adviseur
de volledige onderzoeksrapportage kunt u vinden via http://www.telengy.nl/publicaties/129/slimme-rud …
Anoniem
Mijn ervaring als betrokken gemeente-medewerker is dat het bij 'onze' RUD gewoonweg geen prioriteit heeft. Al vaker heb ik aangegeven dat je eerst een fundament (informatiebeleidsplan) moet neerleggen voordat je er een huis gaat bouwen. Maar nee, de RUD hier houdt zich liever bezig met incidentmanagement, details en uitwerkingen van een beleid dat er niet is (het bouwen van een huis zonder fundament). Gevolg: de discussies draaien steeds in cirkeltjes, omdat er geen kaders zijn.

Ook heb ik reeds vele malen gevraagd of er al gesproken is met of gekeken bij andere RUD's. Hoe lossen die dezelfde problemen op? Daarop krijg ik meestal een wat ontwijkend antwoord.

Binnen deze RUD is er feitelijk ook niemand die zich op beleidsniveau bezig houdt met deze materie.

Als buitenstaander heb je hoe dan ook te weinig invloed: je hebt niets te vertellen en kunt hooguit een advies geven. Terwijl bij gemeenten veel kennis zit op dit gebied. Die hebben meer ervaring met informatiemanagement. Maar ja, je zou eens laten blijken dat je hulp nodig hebt... Nee, dan rommelen we liever op bestuursniveau nog wat aan...
Mariska Woudenberg / Adviseur
Onlangs is de publicatie 'Handreiking gebruik basisregistraties voor de omgevingsdiensten'.

Het rapport is opgesteld in opdracht van het IPO, daarbij ondersteund door het Programma Informatie-uitwisseling Milieuhandhaving (PIM) en het programma iNUP/Cluster STOUT. De inhoud van de handreiking is tot stand gekomen in een werkgroep met vijf omgevingsdiensten.

De aanleiding voor deze handreiking is gelegen in diverse gelijksoortige vragen vanuit omgevingsdiensten over het realiseren van het gebruik van basisregistraties. Denk aan vragen over nut en noodzaak, regelgeving, inhoudelijke aspecten en ICT-aspecten. Het rapport geeft op al deze vragen de belangrijkste antwoorden.

De handreiking is te downloaden via het Stelselinformatiepunt op e-Overheid.nl: http://www.e-overheid.nl/actueel/nieuwsberichten …
Advertentie