Advertentie
digitaal / Nieuws

Robot 'Elvie' verrast baliebezoekers Leidschendam-Voorburg

Bezoekers van gemeente Leidschendam-Voorburg keken vrijdag verbaasd op toen ze tijdens de aanvraag van een paspoort of id-kaart kennis maakten met de ‘sociale’ robot Elvie. Het robotica-team van softwarebedrijf Decos en de gemeente onderzochten vorige week gezamenlijk hoe sociale robots ingezet kunnen worden bij de gemeentelijke dienstverlening.

13 december 2016

Bezoekers van gemeente Leidschendam-Voorburg keken vrijdag verbaasd op toen ze tijdens de aanvraag van een paspoort of id-kaart kennis maakten met de ‘sociale’ robot Elvie. Het robotica-team van softwarebedrijf Decos en de gemeente onderzochten vorige week gezamenlijk hoe sociale robots ingezet kunnen worden bij de gemeentelijke dienstverlening. 

Weg wijzen binnen de gemeente

Het roboticateam van Decos was een week lang de te gast bij de gemeente om met ambtenaren uit te vinden hoe robotinteractie met burgers eruit kan zien. Elvie is een robot van het al iets langer bestaande type ‘Pepper’ die al bijvoorbeeld als receptionist wordt ingezet in hotels. ‘Elvie’ werd door Decos zodanig geprogrammeerd dat ze bezoekers van de gemeentebalie kan herkennen, begroeten, te woord kan staan en de weg kan wijzen binnen 'Servicecentrum van de gemeente. Leidschendam-Voorburg testte vrijdag, de laatste dag van de pilot, met een aantal burgers wat zij van Elvie vinden en of het vrolijk ogende robotje iets voor ze toevoegt. De gemeente kon dankzij de robot in ieder geval rekenen op aardig wat bekijks. Elvie heeft dan ook flink wat mogelijkheden: ze is mobiel, reageert op geluid in de omgeving, kan mensen ‘volgen’, beschikt over camera’s en geluidsboxen en kan mensen te woord staan in diverse talen. Op het scherm toont de robot informatie zoals onder meer een plattegrond waarmee ze mensen kan uitleggen waar ze naartoe moeten voor bijvoorbeeld een kopje thee, het toilet, of de gemeentelijke balie.


Bekijk de interactie tussen de burgers van Leidschendam-Voorburg en Elvie hieronder.


Wennen aan robots
Gemeentesecretaris André Huykman vindt het belangrijk dat medewerkers van de gemeente wennen aan technologie en zo de toegevoegde waarde ervan zelf kunnen ervaren. 'Robotica is in opkomst, in Azië speelt het al een grote rol in de dienstverlening, maar ook hier in Europa groeien de mogelijkheden en worden robots steeds vaker ingezet. Gemeente Leidschendam-Voorburg wil deze mogelijkheden op de voet volgen en verkennen.' Volgens Huykman zorgt een bewegende robot in ieder geval al voor een meer 'persoonlijke benadering' dan een informatiezuil. Net als Huykman ziet ook wethouder dienstverlening Saskia Bruines mogelijkheden om met robotica de dienstverlening te verbeteren. 'Als moderne overheid moet je mee gaan met de tijd en ruimte bieden voor innovatie, ideeën en nieuwe ontwikkelingen. Daarom vinden wij het ontzettend interessant om met deze testrobot te kijken wat er in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn om de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren en efficiënter te organiseren. Als we aan de ene kant een aantal processen kunnen ‘digitaliseren’ of ‘robotiseren’, blijft er aan de andere kant meer ruimte voor persoonlijke aandacht over daar waar dat hard nodig is.'


Interesse andere overheden

Het project van Leidschendam-Voorburg geniet de interesse van diverse gemeenten uit de omgeving. Ook de provincie volgt de ontwikkelingen. Na de proef wordt gekeken of de gemeente verder gaat met het onderzoeken van de mogelijkheden van het inzetten van een robot in het Servicecentrum.


Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Michael Kempen
Ik ben doof dus kan ik de robot niet horen? Er zijn veel doven en slechthorenden in Nederland die visueel afhankelijk zijn. Niet te vergeten dat Voorburg vroeger dovenschool had.
Willem / AS
Wat is er mis met een mens van vlees en bloed die goedemorgen zegt en je vragen beantwoordt?



Te duur waarschijnlijk...
gea
Wat ik niet begrijp is dat de mens er zelf aan meewerkt om zichzelf werkeloos te maken.

Ik vind zo'n robot totaal nutteloos. Op elke website van een gemeente kun je informatie lezen en waarom moet zo'n robot dat nog eens een keer gaan herhalen? De burger is geen kleuter...... We weten echt wel hoe de zaken in elkaar steken. Waarom moet een robot mij begeleiden naar de balie?? Die balie is nog geen 5 meter lopen. De burger wordt behandeld als iemand met een beperking. Wat een afgang is dit. En medewerkers van de gemeente maak je borst maar nat. Jullie zijn straks werkeloos.
Advertentie