of 59318 LinkedIn

Registratie gehandicaptenparkeerkaarten vordert langzaam

Gemeenten kunnen al ruim een jaar de uitgifte van gehandicaptenparkeerkaarten centraal registreren, maar slechts 22 gemeenten hebben dat tot dusver gedaan.

Gemeenten kunnen al ruim een jaar de uitgifte van gehandicaptenparkeerkaarten centraal registreren, maar slechts 22 gemeenten hebben dat tot dusver gedaan.

Diefstal
De parkeervergunning voor gehandicapten (GPK) is vaak het onderwerp van fraude of diefstal. met de kaart kan een automobilist immers op veel plaatsen gratis parkeren; naar verluidt ligt de marktwaarde van een gestolen GPK rond de 1500 euro. Daarom is begin 2011 een centrale registratie van GPK's opgezet, waarop gemeenten eenvoudig kunnen aansluiten. Registratie van een kaart maakt het voor parkeerbeheerders immers mogelijk de geldigheid meteen te controleren. Wanneer een kaart gestolen is, zal het register dat op basis van een aangifte voortaan meteen via de digitale weg duidelijk maken.

Aangesloten
Uit antwoorden van minister Spies op vragen van kamerlid Klijnsma (PvdA) blijkt dat momenteel slechts 22 gemeenten hun gehandicaptenparkeerkaarten in het Nationaal Parkeer Register registreren (dezelfde database waar enkele gemeenten ook al hun reguliere parkeerrechten bijhouden), waaronder Utrecht en vier stadsdelen in Amsterdam. 46 Gemeenten zijn ermee bezig en 62 zijn in overleg met het RDW, de instantie die de parkeerdatabase beheert. Zo'n 70 procent  van de gemeenten is er dus niet mee bezig.

2013
Een complexe operatie is het aansluiten niet. Voor de centrale registratie moeten gemeenten er alleen voor zorgen dat hun vergunningensysteem (of een gratis beschikbare applicatie) elektronische berichten stuurt naar de centrale database. Spies zegt dan ook de aansluiting van de resterende gemeenten actief te zullen blijven bevorderen. "Hoe meer gemeenten het systeem gebruiken, hoe beter. Het systeem is volledig effectief als het systeem landelijk dekkend is door aansluiting en registratie van alle gemeenten. Ik heb geconstateerd dat de interesse bij gemeenten groeit en streef ernaar dat alle gemeenten eind 2013 gebruik maken van het centraal registratiesysteem."

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bond (Adviseur) op
Misschien nog steeds geen perfecte oplossing maar kunnen we niet foto en kenteken op de kaart zetten?
En dan ook strafbaar stellen als zoonlief boodschappen gaat doen met de invalidenkaart van één van de ouders
Door annelies op
Het blijft riskant om de GehandicaptenParkeerKaart (GPK) onbeschermd op het dashboard te leggen.
De pakkans van het illegaal parkeren is nu natuurlijk wel vergroot. Maar het zal de crimineel er niet van weerhouden om het kostbare document van het dashboard weg te grissen na een snelle autokraak. Immers, rijbewijzen en paspoorten staan ook geregistreerd maar vinden gretig aftrek in het criminele circuit. Gemeenten en ANWB adviseren dan ook om de kostbare GPK preventief te beschermen met een zogenaamde Kaartkluis. Dus het is belangrijk de gebruikers te informeren over de preventieve mogelijkheden om een GPK te beschermen tegen diefstal. Maar we zijn op de goede weg. Uitgebreide informatie over het parkeren met een GPK is te vinden op de website van www.kaartkluis.nl .