of 59318 LinkedIn

Problemen met digitale vergunning

De meeste gemeenten zijn niet in staat vergunningaanvragen digitaal te verwerken.
5 reacties
De meeste gemeenten zijn niet in staat vergunningaanvragen digitaal te verwerken.

Uit een recente steekproef van het Platform Omgevingsrecht van de Vereniging Stadswerk blijkt dat het digitaal afhandelen van aanvragen voor 60 tot 80 procent van de gemeenten een probleem is. Een deel van deze gemeenten is 4 maanden na invoering van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) weer overgeschakeld op papieren verwerking.

 

De in oktober van kracht geworden Wabo heeft bouw-, kap-, sloop- en een reeks andere vergunningen gebundeld in één nieuwe omgevingsvergunning. Burgers en bedrijven kunnen een omgevingsvergunning via internet aanvragen.

 

In de praktijk leidt de Wabo bij gemeenten tot forse problemen. Alkmaar spreekt van ‘een drama’. Sinds de invoering van de Wabo zijn landelijk ongeveer 50 duizend omgevingsvergunningen aangevraagd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door M.E.Voogd (Manager) op
Ik ben van mening dat een belangrijk deel van het succes van de invoering van de WABO bij gemeenten pas komt als de WABO processen in de gemeente maar ook in de keten tussen de overheden volgens het concept van 'zaakgericht werken' worden ondersteund. Dit kan alleen door een goed generiek, zelfstandig te configureren zaaksysteem. Een belangrijk kenmerk van zo'n systeem is dat deze juist niet is gebaseerd op een workflow engine waarin alle stappen in het proces zijn dichtgetimmerd volgens ingewikkelde en voor de ambtenaar zeer onbegrijpelijke schermen. Het uitgangspunt van een succesvolle aanpak is de focus bij de informatisering op de statussen voor de klant, relevante documenten en de resultaten. Er is een voorbeeld in Nederland, de gemeente Midden-Drenthe, hier wordt de WABO wel succesvol ondersteund. Het bijzondere van Midden-Drenthe is dat dit zaaksysteem niet alleen de WABO ondersteunt maar ook alle andere dienstverleninggerichte processen. Het systeem wordt hier voor de verandering dus niet alleen in één afdeling gebruikt maar gemeentebreed en achter alle kanalen.

Op 10 februari geeft deze gemeente voor de 3e keer een parktijkdag waarin de digitalisering van de WABO als best practice wordt uitgelicht. Inschrijven kan via: het zaaksysteem van Midden-Drenthe:

http://www.middendrenthe.nl/praktijkdag-Melkkoe.htm

Of via de site van de leverancier www.mozard.nl
Door K. Tsolakidis (Vergunningenmanager Wabo) op
Bij ons (gemeente Amstelveen) gaat het ook goed, alleen onder vinden wij problemen door het omgevingsloket zelf. Hier (lees: over de functionaliteit) is niet zo goed over nagedacht en dat zorgt voor extra handelingen om een vergunning digitaal goed de deur uit te doen.
Door van Koll (bouwplantoetser) op
Bestemevrouw Ine van Holland. Het lijkt erop dat u geen goede feed back heeft gehad van uw medewerkers over de WABO, of in uw gemeente worden enkel heel simpele bouwplannetjes ingediend.
Bij een aanvraag van een bedrijfsgebouw of woningbouwcomplex zijn, bijvoorbeeld, de constructieve gegevens van dien aard dat ze simpelweg niet via het OLO loket te raadplegen zijn.
Daarbij hebben burgers, waarvoor die hele WABO is opgezet, de grootste moeite om een vergunning digitaal aan te vragen. Men doet dat dan niet. Daarom dient men ze analoog in. Het inboeken in het OLO loket kost nogal wat tijd. Maar waarschijnlijk komen er bij uw gemeente enkele aanvragen per week binnen en niet enkele per dag.
Het feit dat het terugzoeken van stukken bij uw gemeente sneller gaat op de digitale manier zegt waarschijnlijk iets over een werkwijze die bij uw gemeente werd gehanteerd en niet afdoende was voordat de OLO is ingevoerd. Het zegt niets in verhouding tot de digitale OLO gegevens. DIe zijn namelijk helemaal niet snel te raadplegen. Tenzij de aanvragers tot in den treure geinformeerd zijn over het benoemen van omschrijvingen die men in het OLO moet hanteren.
Uw verhaal komt zeer ongeloofwaardig over.
Door peters op
Helemaal mee eens.
Ik heb goede ervaringen in gemeente Peel en Maas met digitaal aanvragen.
Door Ine van Holland (Afdelingshoofd Gemeentewinkel) op
De ervaringen in Teylingen met digitale afhandeling van vergunningen zijn zeer positief. De meeste aanvragen worden digitaal ingediend. De schriftelijke aanvragen die nog binnenkomen worden in 99% van de gevallen na overleg met de aanvrager omgezet in een digitale. OK, we moeten allemaal even wennen, dus de afhandeling duurt nu nog iets langer, maar het terugzoeken van stukken is vele malen sneller. Daarnaast is het contact met de aanvragers directer en sneller (digitaal). Teylingen is dus positief over digitale verwerking. De indruk die wij van de aanvragers krijgen is dat zij ook zeer blij zijn dat ze vergunningen digitaal kunnen aanvragen.