Advertentie
digitaal / Nieuws

Politiekorpsen zetten meldingen een dag lang op Twitter

Bij wijze van experiment zetten Rotterdam-Rijmond en Zuid-Holland-Zuid alle meldingen vanaf donderdag 7.00 uur 24 uur lang op Twitter.

06 juni 2012

Bij wijze van experiment zetten Rotterdam-Rijmond en Zuid-Holland-Zuid alle meldingen vanaf donderdag 7.00 uur 24 uur lang op Twitter. Doel: de burger betrekken bij het werk van de politie.

Mankracht
Op beide meldkamers zetten social media-experts de hele donderdag alle meldingen van prioriteit 1 (levensbedreigende situaties) tot prioriteit 4 (uitgestelde inzet) op het Twitter-account @politie24 (hashtag #politie24). Daar is extra mankracht voor nodig, want gemiddeld elke 2,5 minuut komt er alleen al bij het korps Rotterdam-Rijnmond een melding binnen. Ze zullen eventueel ook opvolgberichten sturen, om volgers deelgenoot te maken van de wijze waarop een melding wordt afgehandeld.

Doel
Het bij het politiewerk en de veiligheid op straat betrekken van de burger is het hoofddoel van het experiment. Martine Vis, directeur politie bij het korps Rotterdam-Rijnmond en landelijk portefeuillehouder sociale media, zegt dat het in principe een eenmalige actie is, "maar uiteraard gaan we uitgebreid evalueren om te bekijken of het op deze manier betrekken van burgers bij ons werk een bijdrage levert aan bijvoorbeeld de aanpak van high impact criminaliteit, zoals woninginbraken, overvallen en straatroven."

Voorbeelden
De beide korpsen zijn niet de eersten die dit experiment aangaan. Manchester (3200 tweets) en Zürich (400 tweets) creëerden veel aandacht met vergelijkbare experimenten.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie