of 59345 LinkedIn

Politiebond stelt richtlijn sociale media voor

De politiebonden hebben begrip voor de schorsing van Gerda Dijksman, districtschef van de 
politie in Zuidwest-Drenthe. ,,Van politiemensen mag je professioneel gedrag verwachten. Zij moeten zich bewust zijn wat ze twitteren, zeker als er een relatie is met het werk", zegt Han Busker, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB).
5 reacties
De politiebonden hebben begrip voor de schorsing van Gerda Dijksman, districtschef van de politie in Zuidwest-Drenthe. ,,Van politiemensen mag je professioneel gedrag verwachten. Zij moeten zich bewust zijn wat ze twitteren, zeker als er een relatie is met het werk", zegt Han Busker, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB).
Afspraken niet nodig
,,Als politieambtenaar ben je 24 uur per dag in dienst. Hoe hoger in de boom, hoe meer je je dat moet realiseren", zegt Wiep van der Pal, vicevoorzitter van de Algemeen Christelijke Politiebond (ACP). Duidelijke afspraken over wat wel en wat niet getwitterd mag worden, zijn er niet binnen de Nederlandse politie, aldus de bonden. Dat is ook niet nodig, vinden ze. ,,Geen twitterbeleid in de cao", zegt Busker.

Voorbarig
Dijksman werd afgelopen weekeinde door de Drentse korpsleiding geschorst nadat ze op Twitter had gereageerd op een tragisch ongeluk in Meppel. Twee jonge mensen waren op eerste kerstdag door koolmonoxidevergiftiging om het leven gekomen. ,,Gaat vast om huiselijk geweld", had de districtschef voorbarig in een tweet gemeld.

Algemene richtlijn
De ACP is evenmin voorstander van ,,tien geboden en een dichtgetimmerde gedragscode", maar stuurt wel aan op een algemene richtlijn voor alle politiekorpsen. De bond heeft zo'n richtlijn inmiddels voorgesteld aan ondernemingsraden en de Raad van Korpschefs. Volgens Van der Pal zijn er maar weinig incidenten geweest. ,,Ik weet van een agent in opleiding die foto's van een ongeluk op Hyves had gezet. Hij was gewoon erg trots dat hij kon helpen en wilde dat zijn vrienden laten zien. Met hem is een goed gesprek gevoerd."

Speciaal team
Veel grote bedrijven hebben intern afspraken gemaakt over hoe om te gaan met sociale media. ,,Niet gedreven door incidenten, maar juist om ons te behoeden voor uitglijders", zegt een woordvoerder van Shell. De oliemaatschappij heeft een speciaal team voor sociale media dat werknemers informeert. ,,Eigenlijk wordt gewoon ingehaakt op de algemene gedragscode. Maar we willen ook voorkomen dat er straks 100.000 Shellaccounts zijn", aldus de woordvoerder.

Protocol
Philips heeft een eigen 'social media protocol' in werking. ,,Als je namens het bedrijf spreekt, moet je wel weten wat je doet. Het gaat meer om bewustwording", zegt een woordvoerder. ,,We willen niet dat namens Philips allerlei statements worden gedaan en dat gebeurt ook niet."
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
@Hans. Twitteren is in wezen hetzelfde als iets zeggen hoor, alleen horen (lezen) meer mensen het. Maar dàt mag niet bepalend zijn.
Door Hans (ambtenaar) op
@ Jan: 'een ietwat ongelukkige uitspraak'...als ze het gezegd had, is nog tot daar aan toe, maarmijn hemel, het staat op Twitter!
Door Jan op
"De politiebonden hebben begrip voor de schorsing van Gerda Dijksman, districtschef van de politie in Zuidwest-Drenthe. ,,Van politiemensen mag je professioneel gedrag verwachten."
Lekkere belangenbehartiging van die vakbonden! Meteen maar begrip uitspreken zonder de nuance te zoeken. Waar gaat het nu helemaal om: een ietwat ongelukkige uitspraak òf het alsnog pakken van een politiechef die het waagde eerder de PVV fascistisch te noemen. Ik denk om dit laatste. De bonden hadden er beter aan gedaan hun afkeer uit te spreken over deze bovenmatige reactie op dit nieuwe twitter-berichtje.
Door Slachtoffer op
"Van politiemensen mag je professioneel gedrag verwachten"... Klinkt goed, maar dat gebeurt gewoon niet zoals ik meemaakte. Ik deed aangifte van een strafbaar feit, met bewijsstukken erbij, waarbij ook een officier van justitie een kwalijke rol speelde. Veranderde de betreffende rechercheur de aangifte in een niet begaan misdrijf van belediging van een ovj. Dit werd geseponeerd omdat het geen misdrijf was (er zijn blijkbaar nog wel integere mensen). Dus hoe dom kan die rechercheur zijn. Maar de aangifte was kapotgemaakt en onbekend bij het OM en werd, ondanks het feit dat het onbekend was, geseponeerd. De leidinggevende van de rechercheur wilde alleen maar een Job-Cohen-Theedrink-moment terwijl een aangifte tegen deze rechercheur op zijn plaats is.

Een klacht tegen deze rechercheur werd door de 'onafhankelijke klachtencommissie' naar het OM gestuurd, zonder te melden waarom en voorbijgaand aan het feit dat deze rechercheur fout is. Gelukkig hebben we nog een onafhankelijek nationale ombudsman en de publiciteit want dat is het enige om frauderende OM-medewerkers en rechercheurs in toom te houden want door hun onprofessionaliteit maken zij veel mensen kapot. Zie hiervoor Lucia de B die door 'rechercheurs en OM-medewerkers' die logen en bedrogen door de rechters werden veroordeeld. Dit noemen ze juridische dwalingen, maar (en daar kan de rechter niets aan doen) ze werden misleid. En daar zit de zwakte van de rechter, ze geloven de politie en OM onvoorwaardelijk. Dit is dus de professionele houding van de Nederlandse politie en justitie
Door nobby (animal cop) op
Veel van het getwitter is flauwekul van mensen die denken dat ze interessant zijn maar niet heus. Het waait echt wel over als het nieuwtje er van af is. En dan die arme korpschef, ze kan bij ons in de vogelopvang werken, tweet tweet tweet