of 58952 LinkedIn

Plattelandsgemeenten zetten in op de deelauto

De twintig grootste plattelandsgemeenten gaan flink investeren in het gebruik van de deelauto. Ze spreken met minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) af om het aantal deelauto’s in 2021 naar 100.000 te krijgen, met zo’n 700.000 gebruikers.

De twintig grootste plattelandsgemeenten gaan flink investeren in het gebruik van de deelauto. Ze spreken met minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) af om het aantal deelauto’s in 2021 naar 100.000 te krijgen, met zo’n 700.000 gebruikers.

Oplossing 

Volgens Van Veldhoven is het delen van auto’s niet alleen iets voor in de stad, maar juist ook voor regio’s waar de afstanden langer zijn. ‘Steeds meer mensen delen auto’s, en dat vind ik een goed zaak. Voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook als uitkomst voor mensen die geen eigen auto hebben of voor wie het OV maar deels een oplossing is.’

 

Green deal

De twintig plattelandsgemeenten haken samen met de gemeente Eindhoven, de regio Zuid-Limburg, vervoerregio Amsterdam en enkele brancheverenigingen aan bij een green deal die al vorig jaar getekend werd door 40 gemeenten, provincies,  autoverhuur- en leasebedrijven, deelauto-aanbieders, stichting Natuur en Milieu en de Rijksoverheid.

 

Gebruik

Het kabinet streeft naar een groter gebruik van deelauto’s. Individueel autobezit is duurder, vervuilender en neemt onnodig veel ruimte in. Autodelen verlaagt de parkeerdruk en heeft autodelen voordelen voor het klimaat en de luchtkwaliteit, zoals een lager CO2-uitstoot en minder fijnstof en stikstof .

‘Bereikbaarheid en leefbaarheid zijn belangrijke opgaves op het platteland,’ zegt Theo Meskers, wethouder in de gemeente Hollands Kroon en bestuurder van de vereniging voor plattelandsgemeenten. ‘Ik denk dat autodelen in combinatie met bijvoorbeeld de trein, bus en elektrische fiets echt een oplossing op maat kan bieden. We werken als plattelandsgemeenten samen om te kijken hoe autodelen ons verder kan helpen. In de gemeente Hollands Kroon komen in de 2020 de eerste mobipunten. Hier kunnen reizigers overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto.’

 

Groei

Het gebruik van deelauto’s neemt aan populariteit toe. Uit cijfers van CROW blijkt dat het aantal gebruikers in het afgelopen jaar met 115.000 is gestegen naar 515.000. Een deelauto blijkt vaak een vervanging van een tweede auto, en zijn steeds vaker elektrisch.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door van Sandten (Beleidsmedewerker) op
Ook dit initiatief valt weer onder de categorie "bezit afnemen". Eerst de huizenmarkt naar de knoppen helpen zodat er bijna niemand meer een eigen huis kan kopen. Nu zijn de auto's aan de beurt. Allemaal in het kader van de totale controle over de burger en het afnemen van persoonlijke vrijheden. Slechte zaak, lekker in je eigen auto blijven rijden.
Door Spijker (n.v.t.) op
Het inzetten van deelauto's in de grote(re) steden lijkt me veel meer prioriteit te hebben.
Door Joost (beleidsmedewerker) op
Op het platteland is meestal geen openbaar vervoer meer. De deel auto is dan een goed alternatief voor de 2e auto die vaak 95% van de tijd op de oprit staat. Niks verkeerd mee.
Door hallo (adv jur) op
Is dit het nieuwe carpoolen, waarvan de overblijfselen van deze hype na leeg staan langs de wegen? Mag niet meer carpoolen heten maar zelfde beestje onder andere naam. Het zal weer subsidie zijn die gemeenten verleidt tot onzinnige experimenten. Waarom trappen zij altijd weer in die zg experimenten: zorg of maak je sterk voor goed en dicht netwerk van openbaar vervoer ipv dit soort GL en D 66 hypes die het hoofdprobleem (tekortschietend openbaar vervoer) vermijden.