Advertentie
digitaal / Nieuws

'Overheid te passief bij aanpak ICT-debacles'

De overheid reageert veel te passief op waarschuwingen voor nieuwe mislukkingen bij grote automatiseringsprojecten. Die harde kritiek komt van VVD-Kamerlid Ton Elias.

08 december 2014
De overheid reageert veel te passief op waarschuwingen voor nieuwe mislukkingen bij grote automatiseringsprojecten. Die harde kritiek komt van VVD-Kamerlid Ton Elias, die deze week in de Kamer zijn rapport over het falende ICT-beleid verdedigt.
Weinig urgentie
Elias' commissie stelt dat er bij de verantwoordelijke ministeries sprake is van 'onvergeeflijke passiviteit' de laatste jaren. Kennelijk is het nog niet veel beter, want Elias zegt nu tegenover NRC dat hij zich ernstig zorgen maakt over het 'gebrekkige gevoel van urgentie', dat volgens hem blijkt uit de reacties op het ICT-rapport, dat half oktober uitkwam. De commissie vreest dat als de opstelling van de overheid niet snel verandert, 'de enorme verspilling bij ICT-projecten zal blijven voortduren'. Eerder werd geschat dat de vele ICT-debacles de overheid jaarlijks 1 tot 5 miljard euro kosten.

10.000 Maserati's
Commissievoorzitter Elias: 'Het lijkt erop dat nog altijd onvoldoende wordt gezien dat we met een noodsituatie te maken hebben en dat er ieder jaar miljarden worden verspild.' Departementen kijken nog te veel naar de vraag wie de zeggenschap houdt over dure projecten. 'Terwijl de commissie zegt: alle hens aan dek, hier worden minimaal 10.000 Maserati's per jaar 'vershredderd', nu de bloedende ICT-wond stelpen en een noodverband aanleggen'

Knopen doorhakken
Elias' noodverband is het door zijn commissie voorgestelde bureau dat grote ICT-projecten met een budget van meer dan 5 miljoen euro moet gaan toetsen. De commissie wil dat bureau (BIT genaamd) onder directe verantwoordelijkheid van de premier brengen. Dat is volgens Elias nodig om een einde te maken aan 'het gepruts van elkaar tegenwerkende departementen en goedbedoelde overlegjes zonder iemand die knopen kan doorhakken'. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Deze commissie heeft natuurlijk volledig het gelijk aan haar kant. Een algemeen opererend en toetsend bureau moet natuurlijk niet onder de premier zelf vallen (dan kan deze te snel in een kwetsbare positie terecht komen), maar onder een staatssecretaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken met voldoende gevoel en kennis van ICT. De beleidsmatige ICT-expertise van alle ministeries kan het beste daar volledig worden ondergebracht.
henk bongers / burger
Natuurlijk reageert de overheid laks en passief over ICT miskleunen. Dat is immers in het eigen belang. Zolang er mist is kun je alle verantwoordelijkheid van je afschudden en onderwijl gewoon alle informatie die je verzamelen wilt binnenhalen.

Overigens wijkt dit beleid niet af van al het andere.

Zoals:

* de zorgverzekeringen, een mistige bende die door Schippers schandelijk overeind wordt gehouden.

* de woningcoorperaties, waar Blok verstoppertje speelt.

* de reorganisering van de politie waar Opstelten wazig is zoals gewoonlijk.

* het vluchtelingenbeleid en het COA waar Teeven ondergronds gaat.

* Rutte die lachend het ene debacle na het andere laat lopen.

Kortom een regering die de burgers alleen maar schaadt en veel onnodig geld kost.

Conclusie: ONGESCHIKT!!! Weg met deze regering!

henk
Ik ben het volledig met mijn naamgenoot eens. Daaraan kan ik toevoegen dat meneer Elias zijn pijlen moet richten op die idiote verzinsels van deze vvd/pvda regering. En om even een vraag terugstellen aan elias: Wie is verantwoordelijk als opdrachtgever voor deze ict klussen? Welke minister is dat ook alweer? En van welke partij?
European Multilateral Law Service Group / Woordvoerder
Met ca. 170 miljoen authenticaties in 2014 vormt alleen al DigiD ongeveer 170 miljoen authenticaties t.b.v. schakelpunten van overheden met burgers. De grote vraag is of de dienstverlening vanuit DigiD veilig is voor nu maar ook voor de toekomst. Hoe is naast de vaste computer de verificatiecode op smartphone of tablet geregeld ? Wie garandeert de veiligheid en hoe zijn de de risico’s daarvoor verzekert ? Komt er borgingswetgeving ?



Informatieveiligheid komt vaak te laat of onvoldoende in beeld als de Nederlandse overheid ICT-gerelateerde projecten aanbesteedt. Om dat specifieke thema verder uit te werken is de Handreiking Goed Opdrachtgeverschap Informatieveiligheid geschreven, onder auspiciën van de Taskforce BID (Bestuur & Informatieveiligheid Dienstverlening). Informatiebeveiliging moet 'aan de voorkant van het proces' bespreekbaar en concreet worden gemaakt, zodat er aan het eind geen veiligheidsproblemen opduiken. Echter de digitale gatenkaas is niet te dichten dus moet je dit niet willen.



Reeds in 2006 toonden een hackersgroep aan dat de stemcomputer te manipuleren was vanwege het feit dat een stemcomputer elektromagnetische straling afgaf. Daardoor was op afstand af te lezen op wie een kiezer had gestemd. Het stemgeheim was daardoor niet meer heilig en veilig want het kon worden aangetast. Vervolgens besloot de Nederlandse regering de stemcomputers af te schaffen en wordt er tot op heden weer met het rode potlood gestemd. En wat te denken van de uitrol van umts en de daarbij behorende umts-antennemasten waardoor in elke huiskamer en kantoor bereik is waardoor het toetsenbord van elke huis-en/of kantoorcomputer is gehuld in een wolk van elektromagnetische straling afkomstig van de dichts bijstaande umts-antennemast. Naast mogelijke gezondheidsrisico’s (zie bijv. www.stopumts.nl) valt niet uit te sluiten dat elke toetsaanslag en klik op de muis is te volgen op afstand.



En niet te vergeten de actualiteit van het digitale geld (bitcoin) en de daarmee gepaard gaande technieken van de crypto currencies die op korte termijn een rol gaat spelen in het financiële verkeer van de gevestigde partijen zoals overheden, banken, notaris-en accountantskantoren met de burgers en clientèle. Het digitaliseren is tegen zijn eigen grenzen aangelopen. Bezinnen en mogelijk terugschakelen behoort per direct door alle politieke partijen op hun agenda en die van de Tweede Kamer te worden gezet. Wie gaat er in de wereld over de data ? Laat het niet op een historische vergissing aankomen !





Advertentie