Advertentie
digitaal / Nieuws

Overheden weinig voortvarend met e-mailnieuwsbrieven

E-mailnieuwsbrieven worden door decentrale overheden maar beperkt benut als communicatiekanaal. 'Toptaken' en webrichtlijnen zijn daarin ook nauwelijks terug te vinden.

07 november 2014

E-mail wordt door de decentrale overheid maar beperkt benut als communicatiekanaal. Uitgangspunten die voor websites gelden, zoals 'toptaken' en webrichtlijnen, zijn in de nieuwsbrieven nauwelijks terug te vinden.

Driekwart heeft nieuwsbrief
Dat concludeert Measuremail uit eigen onderzoek. Het bedrijf onderzocht de nieuwsbrieven van alle 12 provincies, alle 24 waterschappen, de 40 grootste gemeenten en 28 willekeurig gekozen kleinere gemeenten. Het blijkt dat 77 van de 104 onderzochte organisaties een nieuwsbrief in enige vorm aanbiedt. Maar dat zegt lang niet alles.

Niet volwaardig
'We ontvingen echter binnen een maand na inschrijving maar van 52 organisaties één of meerdere nieuwsbrieven. Helaas wordt e-mail door een minderheid van de onderzochte organisaties als volwaardig en professioneel communicatiemiddel ingezet', aldus de onderzoekers. Zo benut op dit moment slechts 6 procent van de onderzochte organisaties zowel de onderwerpregel als de 'preheader' om ontvangers te overtuigen de (online-versie van) de nieuwsbrief daadwerkelijk te openen.

Toptaken
Slechts 27 procent van de organisaties neemt structureel toptaken op in de nieuwsbrief. Voorbeelden zijn: contact, digitaal loket, bekendmakingen en de promotie van lokale evenementen. Een link naar bekendmakingen is bijvoorbeeld terug te vinden in 21 nieuwsbrieven van gemeenten; een link naar het e-loket in slechts 3 gemeentelijke nieuwsbrieven.

Webrichtlijnen
De voor websites verplichte Webrichtlijnen zijn niet van toepassing op e-mailcommunicatie. Toch laten de overheden hier kansen liggen om hun communicatie toegankelijker te maken, concludeert Measuremail. Gemeenten scoren wat die webrichtlijnen betreft minder goed dan provincies en waterschappen. Met een niet al te strenge beoordeling komen de onderzoekers op 39 punten op een totaal van 150.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niels Vogt - Measuremail
Het hele onderzoek is te downloaden op: http://www.measuremail.com/kennis/whitepapers/em …
Sigrid Vriens / communicatie & marketing
Vergeet ook vooral niet te kijken naar het feit dat een code moet worden gebruikt voor afmelden. Afmelden zou eigenlijk bij elke digitale nieuwsbrief moeten kunnen zonder dat een speciale code nodig is.
Advertentie