of 59162 LinkedIn

Overheden innoveren met stoplichten

De gemeente Helmond heeft een nieuw systeem in gebruik genomen dat verkeerslichten slimmer aanstuurt om betere verkeersdoorstroming te bewerkstelligen. Intussen is ook provincie Noord Holland met een proef bezig die stoplichten met auto’s laat communiceren.

De gemeente Helmond heeft een nieuw systeem in gebruik genomen dat verkeerslichten aanstuurt om betere verkeersdoorstroming te bewerkstelligen. Intussen is ook provincie Noord Holland met een proef bezig, die stoplichten met auto’s laat communiceren.

Combineren van data
Helmond heeft onlangs het Smart Traffic systeem van Sweco in gebruik genomen, dat data vanuit GPS signalen, lussen in de weg en camera’s met elkaar combineert. Het systeem analyseert de data in een real time verkeersmodel en voorspelt het verkeer. Vervolgens worden verkeerslichten met de informatie aangestuurd. ‘Automobilisten, voetgangers en fietsers krijgen dus niet meer op een vaste volgorde groen licht, maar aan de hand van het actuele verkeersaanbod bepaalt het systeem welke groenfase het meest optimaal is voor het kruispunt op dat moment’, zo laat ontwikkelaar Sweco weten in een persbericht. Stoplichten herkennen auto’s nu bij de meest systemen meestal pas wanneer deze over een lus in de weg rijden. Volgens Sweco wordt wachttijd voor een kruispunt korter en wordt CO2-uitstoot op kruispunten daardoor met maximaal 15 procent verlaagd.


Provincie Noord Holland laat auto's met elkaar communiceren

In Nederland zijn diverse pilots gaande voor een betere doorstroming van verkeer. De provincie Noord-Holland heeft in Hoofddorp en Haarlem een pilot laten uitvoeren waarbij zeven auto’s met elkaar én met verkeerslichten communiceren, zo meldt de provincie op de eigen website. Het zou de eerste keer zijn dat een dergelijke test is uitgevoerd. Doordat auto’s met elkaar verbonden zijn, geven ze aan elkaar door wanneer ze kunnen optrekken en afremmen. Omdat er ook verbinding is met het stoplicht weten auto’s hoelang ze nog moeten wachten voor een groen signaal. De uitkomsten van het onderzoek moeten duidelijk maken of de auto’s met onderlinge communicatie betere doorstroming hebben in het verkeer. Deze worden in november verwacht.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Joop (medewerker) op
Als je nu de mond vol hebt over "groen", "duurzaam" en "minder uitstoot" ed moet je de gebruikers van dat soort middelen voorrang geven. Een fietser moet niet wachten voor een stoplicht, staat daar alleen giftige gassen in te ademen. Als we toch bezig zijn, al die brom scooters uitfaseren en verbieden, de uitstoot van dit soort voertuigen is enorm. Ik heb een fietsroute waar met radar wordt gekeken of er een fiets aankomt om zo het stoplicht op groen te zetten, nu alleen ook zo laten werken, maar om de een of andere reden moeten die auto's ten alle tijde voorrang hebben. Moet je alsnog in de ankers.