Advertentie
digitaal / Nieuws

Ouderenbond: vergeet digibeten niet

Ouderen die niet thuis zijn in de digitale wereld komen in de problemen door de digitalisering van de overheid. Dat stelt Unie KBO naar aanleiding van een onderzoek.

23 juni 2014

Ouderen die niet thuis zijn in de digitale wereld komen in de problemen door de verregaande digitalisering van de overheid. Dat stelt ouderenorganisatie Unie KBO naar aanleiding van een onderzoek onder 65-plussers. KBO pleit voor een vangnet.

Hulp nodig
Het onderzoek is uitgevoerd onder 550 mensen met internettoegang, maar ook onder een groep van 150 mensen die daarover niet beschikken. Die laatste groep zou bijna in zijn geheel (87 procent) hulp nodig hebben van familie, vrijwilligers en ambtenaren, als overheidszaken alleen digitaal af te handelen zijn.

Niet voorbarig
Het plan 'Digitaal 2017' behelst dat bedrijven en burgers in 2017 alle overheidscontacten digitaal moeten kunnen afhandelen. Minister Plasterk benadrukt in zijn communicatie daarover dat er altijd een niet-digitale vorm van burgercontact mogelijk zal blijven, maar beleidsadviseur Jan Brinkers van Unie KBO denkt niet dat de angst van de ouderenbond voorbarig is. "Niet dat we Plasterk niet vertrouwen, maar kijk maar naar de Belastingdienst en de OV-chipkaart. Wij maken ons zorgen en vrezen dat er te weinig mogelijkhkeden overblijven om de overheid te benaderen op een andere manier dan de digitale. Het wordt er in ieder geval niet makkelijker op gemaakt."


Alternatieve kanalen
De niet-digitale groep is gemiddeld 82 jaar, 71 procent ervan is vrouw, 66 procent is alleenstaand, en het opleidingsniveau is gemiddeld aan de lage kant. De 'digitale ouderen' zijn gemiddeld jonger, vaker man en ook hoger opgeleid. Maar die scheiding is qua digitale gerichtheid minder sterk dan je zou denken, ziet Brinkers. "Opvallend is ook dat mensen die al enigszins digitaal zijn, toch problemen verwachten." Bijna alle ondervraagden vinden dat er alternatieve manieren moeten zijn om contact met de overheid te kunnen maken naast de digitale weg. Van de digitale ouderen heeft 70 procent daadwerkelijk digitaal contact met de overheid, vooral voor het doen van belastingaangifte.

Meer inspraak
De digibete ouderen moeten meer inspraak krijgen in de aanloop naar Digitaal 2017, schrijft Unie KBO in een brief aan minister Plasterk. Brinkers pleit ook voor een vangnet voor deze groep. "Zorg nu dat je die groep helpt, bijvoorbeeld met een netwerk waar ouderen en digibeten terecht kunnen." Hij ziet dat vooral als een lokale aangelegenheid, waar gemeenten dus een rol in zouden moeten spelen.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Harry
Enige remedie is NU in digitale staking gaan, maar waarschijnlijk gaat dat je veel geld kosten.
Marc Roes / werktuigkundige
Ik wordt gedwongen om allerlei elektronische apparatuur computer mobieltje enz. aan te schaffen om mijn belastingaangifte e.d. in de toekomst te kunnen verwerken . Het zou heel redelijk zijn als deze kosten dan ook fiscaal aftrekbaar zijn ik hoef die rotzooi allemaal niet hebben .Verstuur de post nog met duiven en rij op een bakfiets . Deze levensvreugde wil ik behouden .
peter
Ik ben BOOS! Mijn moeder van 90 jaar kan niet veel meer zelf zonder hulp, maar wat ze in elk geval nog kan is haar post open maken en daar zelf iets van vinden. De volgende brief kreeg ze van de een of andere digitale idioot (Blankestijn, Directeur Belastingen) : "U ontvangt een notificatie per e-mail" ...... in Uw berichtenbox ...... ga naar mijn overheid. nl met uw DigiD ....." U ontvangt de berekeningen aleen nog digitaal....

Nooit gehoord van notificatie, berichtenbox, mijn overheid..... etc. Daar kan mijn moeder niets aan doen. Maar nog erger: bij de belastingdienst adviseren ze dat ik het maar voor haar moet doen. Verdomme: mijn moeder heeft het recht haar eigen post te openen, ze is al afhankelijk genoeg ..... Ik ben BOOS! Schande meneer Blankestijn dat u zich directeur mag noemen en zo n onbeschofte, onmenselijke brief stuurt. Negentigjarigen hebben ervoor gezorgd dat u een baan heeft met een vet (te vet) inkomen.
Jan klaas
De ouderen zijn in deze samenleving bij voortduring de klos.
Wim Sikking / secretaris PCOB Winterswijk
Zeggen en doen zijn twee verschillende zaken. De overheid zal zich moeten inzetten om ouderen digitaal wegwijs te maken. Er zijn veel activiteiten ontwikkeld door organisaties (waaronder de SBOG) om ouderen de voordelen te laten zien van de wereld van de sociale media en beginnend computergebruik voor ouderen. Plaatselijke overheden daag ik uit om beleid te gaan ontwikkelen.
Robert / Internet Ondernemer
Verhaal van Jannie is herkenbaar. Mijn vader is 83, heeft al 15 jaar een PC. Financiele achtergrond. Deed altijd de belastingaangifte zelf. De XP computer mag hij niet meer gebruiken. overstappen naar Windows 8 of Apple lukt niet. Zelfs de iPad leren bedienen valt zwaar. DigiD aanvragen lukt niet. Mede omdat hij Parkinson heeft. Mijn moeder van 80 heeft sinds 3 jaar een laptop. Ze kan emailen maar online authenticatie is te veel gevraagd. Er is nu al behoefte aan Digitale Mantelzorg: hulp bij online contact met de overheid en alle andere instanties: telecom, TV, energie.
Heleen
Ik ben al jaren geheel digitaal, maar vind ook dat er andere manieren moeten blijven om de overheid te benaderen. Soms kom je er digitaal gewoon niet doorheen en dan moet je iemand kunnen bellen of langsgaan.
August Biels / gewezen ambtenaar
Ik zou niet al te veel hoop koesteren als ik de Unie KBO was. In mijn eigen ervaring worden ICT-ambtenaren die op dezelfde risico's wijzen gewoon botweg ontslagen.



De overheid wil, en moet en zal digitaal: dood aan degenen die er anders over denken. Dat is de houding van de overheden, zowel rijks, provinciaal als gemeente.
Anoniem
Ik zie mijn opa van 87 die vanaf zijn 74e een pc heeft: ondanks het feit dat hij van oorsprong een techneut is en echt niet dom, redt hij het niet meer. De belastingzaken worden ieder jaar door mijn man afgehandeld voor hem. Mailcontacten kan hij zelf af, maar zodra er ingelogd of geauthenticeerd / geïdentificeerd moet worden, ontstaan problemen. Onlangs heeft hij een bekeuring gekregen. Omdat hij bij de electronische betaling daarvan een fout heeft gemaakt, krijgt hij er nu een bak geld bovenop die hij moet betalen. Hij heeft geen hulp willen vragen, omdat hij zich schaamde. Mogen deze mensen geen trots meer hebben? De zaak ligt nu bij de nationale ombudsman. Kun je dit (op straffe van...) van oudere mensen nog verwachten? Ik denk van niet. Mijn opa doet echt zijn best, maar de hele digitale wereld is voor hem echt een stap te ver. Dit gaat niet meer landen. Ook niet in een seniorenklasje voor pc-gebruik. Ik voorzie dat mantelzorg niet meer alleen fysieke zorg gaat behelsen, maar ook veel (heel veel) hulp bij digitale / electronische dienstverlening / communicatie.
Advertentie