Onderzoek naar digitale dienstverlening overheid
Met het onderzoek wil de ombudsman de minister en bestuursorganen die de komende tijd meer gebruik gaan maken van digitale dienstverlening informeren wat voor burgers belangrijk is.
De Nationale ombudsman gaat de digitale dienstverlening van de overheid onderzoeken. Dat meldt de site van de ombudsman. Hij wil in kaart brengen wat de zorgen en ervaringen van burgers zijn waar het gaat om digitale diensten van de overheid. De vraag is waar burgers in de praktijk tegenaan lopen en wat zij in redelijkheid van de overheid mogen verwachten.
Burgers
Met het onderzoek wil de ombudsman de minister van Binnenlandse Zaken en alle andere bestuursorganen die de komende tijd meer gebruik gaan maken van digitale dienstverlening informeren wat voor burgers belangrijk is als de digitale dienstverlening verder wordt uitgewerkt.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Tel je die wel mee, dan wordt het een dikke vette min twee. Op z'n best.
De digitale dienstverlening van het UWV, en dan met name werk.nl schiet in talloze facetten en op talloze manieren zò te kort dat het de overheid als geheel in de min brengt.
Daarnaast de overhaaste en ondoordachte digitalisering van diensten op allerlei niveau's bij de overheid, waarbij de burger verplicht wordt om informatie met of communicatie van/met de overheid digitaal af te nemen. Zonder dat er kennelijk ook maar een seconde bij wordt stilgestaan dat er ook nog niet-gedigitaliseerde brugers zijn. Die worden automatisch bestempeld tot een soort tweederangs burgers, die daarmee zelfs een deel van hun burgerrechten dreigen te verliezen.
Dus kom maar op, ombudsman. Ik ben benieuwd.
Een andere niet werkende digitale overheidsdienstverlening is het "omgevingsloket" voor het aanvragen van een "bouwvergunning" of dergelijke. De burger die daar gebruik van moet maken is niet in staat een aanvraag zelfstandig in te dienen. Men vergeet ook simpelweg dat digitaal aanvragen (als men daarvoor kiest in het omgevingsloket) ook werkelijk digitaal aanvragen is. Mailen heeft dus niets met het digitaal aanvragen te maken. Onlangs heeft men een onderzoek gedaan naar de werking van het omgevingsloket. Daar kwam een dikke voldoende uit. Maar ik durf te stellen dat dat niet terecht is gezien de ervaring die ik dagelijks opdoe. Het komt er gewoon op neer dat iedereen de hele dag op knopjes van het keyboard zit te klikken om zaken te verzamelen of door te zetten via de digitale "snelweg" in plaats van het geven van mondelinge adviezen ( wat beter en sneller werkt).
Ik heb persoonlijk dus nog niet ondervonden dat het digitaliseren efficient of beter werkt. Het levert geen tijd op het kost meer tijd. Behalve voor degenen natuurlijk die erover beslissen. DIe zijn niet gebonden aan tijdspaden en hoeven geen verantwoording af te leggen. DIe zitten maanden of jaren te praten over zaken (wat ontzettend veel geld kost) en voeren het dan door als ze elkaar genoeg ondersteund hebben. De uitvoerders moeten het dan maar zien. Daar moet dan op bezuinogd worden.