of 59130 LinkedIn

Onderzoek: gemeenten digitaliseren gestaag verder

De producten van gemeenten zijn het afgelopen jaar gegroeid naar een hoger digitaal niveau. Dat blijkt uit een onderzoek van VNG Realisatie. In totaal werd de digitale beschikbaarheid van zo’n 56 gemeentelijke producten onderzocht en beoordeeld op ‘digitale volwassenheid’. Ten opzichte van vorig jaar is het landelijk gemiddelde met 3 procent gestegen.

De producten van gemeenten zijn het afgelopen jaar gegroeid naar een hoger digitaal niveau. Dat blijkt uit een onderzoek van VNG Realisatie. In totaal werd de digitale beschikbaarheid van zo’n 56 gemeentelijke producten onderzocht en beoordeeld op ‘digitale volwassenheid’. Ten opzichte van vorig jaar is het landelijk gemiddelde met 3 procent gestegen. 

Geen printer meer nodig

Het gaat om digitale ‘producten’ op de website van de gemeente. Dat zijn bijvoorbeeld digitale toepassingen voor het melden van ondertrouw, het aangeven van overlijden en het aanvragen van een vergoeding voor leerlingenvervoer. Voor het onderzoek is gekeken hoe bestaande digitale producten verbeterd en verder gedigitaliseerd kunnen worden, zodat er bijvoorbeeld geen printer meer nodig is bij het gebruik maken van de gemeentelijke producten. Bij het onderzoek zijn geen gemeentelijke producten meegenomen die in zijn geheel (nog) niet online te vinden zijn.

 

Landelijk gemiddelde stijgt 3 procent

In totaal werden er 56 producten beoordeeld. Daaruit werd duidelijk dat het gemiddelde met 3 procent is gestegen ten opzichte van het onderzoek in 2017. De digitale volwassenheid bij gemeenten is nu gemiddeld 76 procent in plaats van 73 procent. Een score van 100 procent houdt in dat alle producten van de gemeente volledig gedigitaliseerd zijn. De best scorende gemeenten als het gaat om burgerzaken zijn Bronckhorst met 100 procent en Amsterdam, Lansingerland en Zuidhorn met 97 procent. Den Haag en Breda hebben een score van 96 procent. Waalwijk (100 procent), Den Haag (96 procent) en Wassenaar (95 procent) vormen de kopgroep als het gaat om digitale volwassenheid voor ondernemers.


Nieuwe producten zorgen soms voor daling

Opvallend is dat er bij sommige gemeenten een daling in de digitale volwassenheid valt te constateren. Dit komt volgens VNG omdat zij nu producten aanbieden die eerder niet op een gemeentelijke website werden aangeboden, daar nu wel worden aangeboden. De nieuwe producten kennen een laag volwassenheidsniveau, maar zijn in feite wel een verbetering van de digitale dienstverlening. ‘Hierdoor is er voor het totale digitale volwassenheidsniveau een daling te zien voor de gemeente terwijl ze meer producten digitaal zijn gaan aanbieden’, schrijft VNG in de toelichting.

 

Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.