of 59250 LinkedIn

Noord-Brabant wil sneller over op elektrisch vervoer

De provincie Noord-Brabant heeft een overeenkomst getekend waarin het aangeeft versneld over te gaan naar elektrisch vervoer. Met een aantal concrete projecten moeten personenauto’s, bussen en vrachtwagens sneller worden omgeruild voor elektrisch vervoer.

De provincie Noord-Brabant heeft een overeenkomst getekend waarin het aangeeft versneld over te gaan naar elektrisch vervoer. Met een aantal concrete projecten moeten personenauto’s, bussen en vrachtwagens sneller worden omgeruild voor elektrische voertuigen. Op dit moment koopt nog driekwart van de gemeenten vervuilend vervoer in. 

E-rijders over de streep trekken 
Een jaar eerder schafte Noord-Brabant duizend laadpalen aan. Marktpartijen zien volgens de provincie steeds meer kansen voor elektrisch vervoer in Brabant. Inmiddels staan bijna een kwart van de publieke laadpalen in Brabant. Ook heeft Zuidoost-Brabant één van de grootste elektrische busvloten van Europa. Door middel van communicatiecampagnes wil Noord-Brabant meer e-rijders in de provincie over de streep trekken. Uit onderzoek blijkt volgens de provincie dat er bij bestuurders nog veel onbekend is over elektrisch rijden en dat er onjuiste beelden zijn over het laden, de actieradius en de totale kosten. De campagne moet eventuele misverstanden wegnemen.

Luchtkwaliteit verbeteren

Met een eigen elektrisch wagenpark wil de provincie aan de inwoners het goede voorbeeld geven. Ook een aantal gemeenten in Brabant, zoals Breda en Uden zijn bezig met elektrisch vervoer te realiseren. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Energie) benadrukt de voordelen van elektrisch vervoer: 'Door het invoeren van elektrisch rijden te versnellen, verbetert de luchtkwaliteit zeker ook in de binnensteden. Bovendien besparen we energie. En voor de passagiers betekent elektrisch rijden niet meer schakelen en minder geluid en dus meer comfort.' 


Slimme constructies inzetten

De randvoorwaarden voor elektrische (deel)auto’s worden in Brabant ook verbeterd. Zo wordt met gemeenten het proces van een aanvraag voor een publieke laadpaal tot installatie verkort. Binnen een week moet een aanvraag rond kunnen zijn, zo is het doel. ‘Met slimme constructies kunnen particulieren op financieel aantrekkelijke wijze gebruik maken van duurzaam opgewekte stroom in de buurt voor het laden van hun auto’s. Ook wordt samenwerking gezocht met energiecoöperaties om deelauto-concepten in te zetten en te leren van lopende projecten zoals in de gemeente Haaren’, schrijft de provincie in een persbericht. 

 
Problemen met elektrisch vervoer 

Staatssecretaris Van Veldhoven ziet op dit moment nog een hoop problemen rondom de verduurzaming van gemeentelijk vervoer en wil daarover met de VNG in gesprek gaan. Kamerleden Özütok en Kröger van GroenLinks stelden onlangs Kamervragen naar aanleiding van een artikel in Binnenlands Bestuur over de tegenvallende verduurzaming van gemeentelijk wagenparken. Op dit moment koopt nog bijna driekwart van de gemeenten vervuilend vervoer in, zo bleek uit gegevens die uit het benchmark-onderzoek Duurzaam inkopen van vervoer van Natuur & Milieu komen. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door t. faber op
Alle vormen van gemotoriseerd vervoer via electrische energie, die voorlopig nog door enkele centrales wordt opgewekt? Wat te denken bij een stroomstoring, waardoor een hele regio of meer plat komt te liggen en dus alle vervoer wordt lamgelegd?