Advertentie
digitaal / Nieuws

Nationale Ombudsman vindt DigiD onveilig

Brenninkmeijer reageert op het aantal fraudegevallen met de digitale inlogcode voor overheidswebsites dat vorige week aan het licht kwam en de berichten dat het systeem is gekraakt. Door het vervalsen van DigiD-codes kunnen criminelen bijvoorbeeld toeslagen voor huur en zorg op hun rekening laten bijschrijven.

08 augustus 2011
De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is niet te spreken over DigiD en de manier waarop de overheid hierover communiceert. ,,Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn’’, zegt hij in een maandag gepubliceerd interview in het AD.
Fraudegevallen
Brenninkmeijer reageert op het aantal fraudegevallen met de digitale inlogcode voor overheidswebsites dat vorige week aan het licht kwam en de berichten dat het systeem is gekraakt. Door het vervalsen van DigiD-codes kunnen criminelen bijvoorbeeld toeslagen voor huur en zorg op hun rekening laten bijschrijven. Het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak tegen dat het systeem is gekraakt en dat er maar enkele tientallen gevallen van vermoedelijke fraude bekend zijn.

Slachtoffer
Brenninkmeijer: ,, De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD.’’

Traag

Ook worden volgens de Nationale Ombudsman burgers die slachtoffer zijn van fraude niet goed geholpen. ,,De overheid is traag en heeft te weinig oog voor de problemen van de burger. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is.’’

Rapport

Brenninkmeijer neemt de klachten over DigiD mee in een binnenkort te verschijnen rapport over e-mailcontact tussen burgers en overheid. ,,Daar moet maar eens goed naar worden gekeken. De overheid is goed in het oplossen van de eigen problemen, maar het gaat om die 16 miljoen mensen.’’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
Het zou het risico van fraude al aanzienlijk verminderen als na anderhalf jaar ongebruikt zijn van je DigiD, die DigiD niet steeds zou vervallen. Dan hoef je dus niet steeds een nieuwe aan te vragen, die je per post ontvangt. Post kan onderschept worden en dat gebeurt dus ook en dan wordt ermee gefraudeerd. Je sofinummer vervalt toch ook niet? Ik hoop dat iemand van Binnenlandse Zaken hier eens op reageert.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Jan
Het zou juist extra onveilig zijn als allerlei ongebruikte "spook-DigiDs" toegang blijven bieden tot persoonlijke gegevens.

DigiD is ontworpen voor de overheid, niet voor de burgers, net zoals de OV-chip is ontworpen voor de overheid en de vervoerbedrijven, maar niet voor de reizigers.

Het begint al met de inlogcode die je geacht wordt te onthouden, maar niet op te schrijven (want dat is onveilig als het in handen valt van derden). In feite legt de overheid hiermee het beveiligingsprobleem op het bordje van de burgers, terwijl ze die burgers ondertussen wel onder druk zet om DigiD te gaan gebruiken.

Het beste is om bepaalde dingen gewoon op papier te blijven doen. Het kost een beetje tijd, maar je wint ook tijd (je hoeft geen code aan te vragen en ook geen service-desk te bellen om het zoveelste IT-probleem op te lossen, en bovendien loop je bepaalde risico's dan niet.
Advertentie