of 59761 LinkedIn

Meer gemeenten verkiezen contactformulier boven e-mail

76 van 390 gemeenten bieden burgers op hun website alleen nog een contactformulier aan voor online contact. Daarmee is het aantal gemeenten die op de officiële website een e-mailadres toont ten opzichte van 2015 gestegen met 13 procent, dat meldt de website Wij Verdienen Beter na eigen onderzoek.

76 van 390 gemeenten bieden burgers op hun website alleen nog een contactformulier aan voor online contact. Daarmee is het aantal gemeenten die op de officiële website geen e-mailadres toont ten opzichte van 2015 gestegen met 13 procent, dat meldt de website Wij Verdienen Beter na eigen onderzoek.

Onnodig persoonsgegevens invullen

Burgers die in contact willen komen met hun gemeente moeten bij een digitaal formulier vaak diverse persoonsgegevens invullen voordat zij een vraag kunnen indienen. Van de 76 gemeenten met een contactformulier is dit bij zestig gemeenten het geval, een percentage dat eveneens gestegen is (20 procent) ten opzichte van vorig jaar. Het gaat volgens Wij Verdienen Beter om privacygevoelige gegevens zoals adres, telefoonnummer, geslacht en geboortedatum. Daarnaast is de invulruimte voor een vraag vaak beperkt.
 

Een kwart gemeenten te laat met antwoord
Wij Verdienen Beter stelde bij alle 390 gemeenten een vraag over het kappen van een boom. Volgens de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn. Dat lukte bij ruim driekwart van de gemeenten. Binnen een week hadden 333 gemeenten de vraag beantwoord. Opmerkelijk resultaten waren te vinden bij gemeente Den Haag, waar burgers voor een vraag slechts 140 tekens aan ruimte kregen. In zes gemeenten kon er alleen een online vraag worden gesteld door burgers met een Burgerservicenummer of DigiD, waardoor expats of vluchtelingen geen vraag online kunnen stellen.
 

Stuntelen met aanhef 
Het onderzoek stuurde de vraag zonder een m/v-vraag te beantwoorden. In 15 gemeenten was dit echter niet mogelijk. De voornaam van de ‘mystery guest’ die de vragen verstuurde was Charlie, die wordt in Nederland evenredig verdeeld over mannen en vrouwen. 173 gemeenten gingen ervan uit dat het om een man ging en 34 gemeenten dachten met een vrouw te maken hebben. De helft gebruikte een neutrale aanhef. Van de 390 gemeenten zijn er 109 gemeenten die het goed deden in de rest. Behalve via contactformulieren zijn zij ook bereikbaar per e-mail, ze vragen niet onnodig om persoonsgegevens en beantwoorden de vragen binnen de tijd.  

Het volledige onderzoek en een kaart van de gemeenten die geen e-mailadres meer vermelden op de website is hier te vinden. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Leidinggevenden ontslaan (Na 7 nog geen controle over de ambtenaren, luie bende) op
In Enschede beantwoorden ze brieven kritische burgers niet.of laten deze verdwijnen. Er zijn al dieverse onderzoeken geweest en alle rapporten wijzen op slechte postkamer, briefafhandeling en beantwoording. Dus sinds 2009 ellende we spreken over structurele ellende, tijd om de leidinggevendente ontslaan lijkt me.