Advertentie
digitaal / Nieuws

Landsmeer gaat voorlopig even de cloud in

Als één van de weinige gemeenten gaat de gemeente Landsmeer 'de cloud' in. Onzekerheid over de bestuurlijke toekomst van de gemeente speelde daarbij ook een rol.

21 mei 2014

Als één van de weinige gemeenten gaat de gemeente Landsmeer 'de cloud' in. De fysieke ICT-infrastructuur gaat de deur uit en maakt plaats voor een 'cloud-platform' van een leverancier. Onzekerheid over de bestuurlijke toekomst van de gemeente speelde daarbij ook een rol.

Afweging maken
Landsmeer schakelt leverancier OGD de komende drie jaar in voor het leveren van computercapaciteit, werkplekbeheer en gebruikersondersteuning. Voor het kleine Landsmeer is dat geen groot project, maar wel een mooi voorbeeld van de afwegingen die veel kleinere gemeenten doormaken.

Aanbestedingen mislukt
"We hebben al jaren een omgeving die op zijn laatste benen loopt", aldus de voorlichtster van de gemeente. "De basis is verouderd, er zijn problemen met traagheid en uitval." Landsmeer is de afgelopen jaren bezig geweest om samen met buurgemeenten Edam-Volendam en Waterland een aanbesteding te doen, maar dat mislukte, onder andere vanwege onduidelijkheden over samenwerking op de langere termijn. "Dus we hebben het opnieuw ingestoken en voor deze optie gekozen. Op dit moment zijn we namelijk ook bezig met een oriëntatie op onze bestuurlijke toekomst."

Nu niet investeren
Samengaan met andere gemeenten is daarbij niet per se de insteek, maar behoort ontegenzeggelijk tot de mogelijkheden. "De raad heeft nu aan college gevraagd voor eind dit jaar met een voorstel te komen. Dan ga je dus intussen niet zomaar investeren in de aanschaf van een volledig nieuwe infrastructuur. En we zijn ook bezig met nieuwe vormen van dienstverlening, waarbij niet per se vanaf een vaste werkplek wordt gewerkt. Met al die elementen samen zijn we aan de slag gegaan." De financiële consequentie daarvan is wel dat de ICT per jaar 17.000 euro duurder uitvalt dan de begroting tot dusver structureel toestaat en er 75.000 euro nodig is voor versnelde afschrijving van de huidige middelen.

Drie jaar
Het betreft vooralsnog ook puur een technische migratie; de softwareapplicaties van de gemeente verhuizen gewoon. "We houden een vrij kleine ICT-afdeling. Als organisatie zijn we flexibel." Het cloudcontract is afgesloten voor een periode van drie jaar, ongeveer de periode waarin een eventueel samengaan met een of meer buurgemeenten zijn beslag zou kunnen krijgen.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Anita van Dort / Communicatieadviseur
Jammer Anonokem. Want de overheid als geheel bereidt zich voor op nieuwe vormen van dienstverlening aan de burger. En dat betekent ook dat wij naar de burger gaan in plaats van andersom. En dan is het handig als je op locatie bij de benodigde gegevens kunt. Gemeente Landsmeer heeft een weloverwogen keuze gemaakt. Want er zijn clouds en clouds. Dit is een datacenter dat op Nederlands grondgebied is gevestigd en daardoor onder Nederlandse wetgeving valt. Is toch anders dan je gegevens bij G in the cloud onder brengen. En servers op het gemeentehuis garanderen geen geen100% zekerheid. Misschien toch iets om over na te denken?
Anoniem / Bezorgde burger
En nu maar hopen dat de vertrouwelijke informatie (ook van burgers) niet op straat komt te staan.



Dit soort keuzes begrijp ik niet. Er zijn al teveel schandalen geweest om de veiligheid van 'the cloud' als afdoende te kunnen beoordelen. Dit geldt voor burgers, maar zeker voor de overheid.



Onbegrijpelijk.
Advertentie