Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Krant levert raadsleden meer bereik op dan sociale media’

Raadsleden hebben met berichtgeving in de krant meer bereik dan met berichtgeving via sociale media. Dat wordt duidelijk in het rapport Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016'. De kwaliteit van de informatie die door lokale politici via sociale media wordt gegeven is volgens hem vrij laag. Ook volgen maar weinig mensen lokale politici op sociale media.

16 oktober 2016

Raadsleden hebben met berichtgeving in de krant meer bereik dan met berichtgeving via sociale media. Dat wordt duidelijk in het rapport Democratie Dichterbij: Lokaal Kiezersonderzoek 2016'.

De kwaliteit van de informatie die door lokale politici via sociale media wordt gegeven is volgens hem vrij laag. Ook volgen maar weinig mensen lokale politici op sociale media.

Kennisvragen over lokale politiek

Van de voor het onderzoek ondervraagde inwoners leest veertig procent naast gratis huis-aan-huisbladen nog een nationale of regionale krant. Zo’n 44 procent verneemt het lokale nieuws ‘vaak’ of ‘bijna altijd’. Slechts een kwart van de bewoners doet dit zelden of nooit. Uit vragen over het lokale bestuur, waarbij onder meer gevraagd werd naar de naam van de burgemeester en het raadslidmaatschap van wethouders, blijkt bovendien dat lezers van een krant het eerder juist hebben dan degenen die alleen gratis nationale, regionale of lokale kranten lezen. 

 

Jongeren amper geïnteresseerd in lokaal bestuur
In het rapport wordt duidelijk dat jongeren lage interesse hebben in het lokale bestuur. Of politici op sociale media te volgen zijn, lijkt daarbij weinig invloed te hebben. Maar erg weinig respondenten van het onderzoek (5,5 procent) volgen lokale politici op sociale media als Facebook, Twitter of Instagram. Dit zijn ook nog geen jongeren, maar vooral de hoger opgeleide respondenten tussen de 25 en 44 jaar, die ook vaker deelnemen aan discussies over lokaal bestuur. Raadsleden lijken daarom voor bereik via regionale en lokale kranten en bladen meer succes te hebben dan met sociale media.

Verklaringen
Voor het geringe gebruik van sociale media zijn volgens de onderzoekers twee verklaringen. 'Ten eerste kan dit te maken hebben met het aanbod. Mogelijk levert het volgen van lokale politici weinig meerwaarde op. Misschien is de kwaliteit van hun sociale mediagebruik relatief laag.' Ten tweede kan het lage bereik volgens de onderzoekers te maken hebben met de lage vraag naar lokale informatie op sociale media. 

Het gehele rapport is hier te vinden. 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

harrie kiekebosch / eigenaar salland centraal
Je kunt het ook omdraaien: mensen die geïnteresseerd zijn in lokale politiek (zoals die nu is), lezen nog een krant. Aangezien jongeren de krant niet meer lezen, bereik je die groep niet. Ik trek daaruit de conclusie dat de lokale journalistiek anders moet communiceren om nog binding met jongeren te houden.
Ivar Volder / Schaduwraadslid, Lid Commissie Raadsvoorbereiding D66 Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Het kan ook zijn, dat lokale bestuurders een hoge gemiddelde leeftijd hebben, waardoor de omgang met social media voor hen geen vanzelfsprekendheid is, om het netjes te zeggen.
Advertentie