KING wil standaardisatie en SSC’s voor gemeenten
De haperende invoering van de e-overheid en het NUP heeft het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) ertoe gebracht een aantal ‘instrumenten’ te ontwikkelen waarmee gemeenten hun informatiehuishouding beter op orde kunnen krijgen.
Langzaam
KING stelt in zijn nieuwe plan van aanpak, ‘Slimmer organiseren door samenwerking’ dat de e-overheid zich te langzaam ontwikkelt door gebrek aan samenwerking, eilandautomatisering, onvoldoende gebruik van standaards en een gebrek aan afstemming, ondanks het NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid).
Regie
Een steeds groter aantal gemeenten wil zich volgens KING concentreren op hun primaire taak en de informatievoorziening niet langer zelfstandig inrichten en onderhouden. “Zij vragen regie, zij maken zich afhankelijk van leveranciers, zij zoeken samenwerking of zij besteden uit. In die ontwikkeling en om de juiste beslissingen te nemen, hebben gemeenten behoefte aan planning, ‘best practices’, gedeelde kennis en standaards en beheer van deze voorzieningen.” KING wil daarin faciliterend worden.
Drie pijlers
De oplossing voor de huidige 'chaos' steunt volgens KING op drie pijlers:
* standaardisatie van de gemeentelijke informatiehuishouding qua procesgang, applicatielandschap, systeemlandschap, koppelingen, berichtenverkeer en basisregistraties;
* het onderbrengen van beheer, exploitatie en onderhoud van de informatiefuncties in regionale of functionele samenwerkingsverbanden;
* het opschonen van de wildgroei aan applicaties, mede door het gemeenschappelijk implementeren van nieuwe ontwikkelingen, en deze desnoods zelf te beschrijven en laten realiseren.
Bestaande samenwerkingsverbanden zoals de regionale ‘shared service centers’ Drechtsteden, ICT Samenwerking Zuidwest Fryslan (ISZF) en Equalit kunnen op de steun van KING rekenen, evenals nieuwe initiatieven. Maar KING zal zelf geen SSC’s inrichten.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er lijkt weinig oog voor het noodzakelijke leerproces dat gemeentelijke organisaties ieder in hun eigen tempo nu eenmaal moeten doormaken.
e-Overheid en NUP zijn richtinggevende denkproducten die steeds weer op lokaal niveau vertaling op maat noodzakelijk maken.
Een belangrijke, wellicht meest kritische dimensie die onvoldoende is uitgewerkt is de sociale architectuur van de gemeentelijke organisatie.
Menselijk gedrag en niet (informatie)systemen zijn uiteindelijk doorslaggevend voor het succes van iedere organisatie. De overheid vormt daarop geen uitzondering.
Toch lijkt er voortdurend en eenzijdig te worden gewerkt vanuit de beperkte aanname van de gemeente als informatieverwerkend systeem.
Joop Veenis
Zonder dwang van boven zowel naar de leveranciers als naar de gemeenten komt standaardisering niet goed van de grond.
Totalitaire staten zijn zeer efficient in te richten.
Dit gaat natuurlijk wel ten koste van de vrijheid van de inwoners. Om die reden zou ik er dus niet willen wonen.....
Bij gebrek aan overtuigingskracht eenzijdig uitoefenen van dwang op een mondige, gemiddeld goed opgeleide, burger leidt meestal tot dramatiek...
Ik zou er voor willen pleiten om eerst eens beter te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is voordat er opnieuw allerlei bedenksels uit de ICT-hoek als panacee geprojecteerd worden op de lokale overheden...
Ik mis een degelijk bezinning vooraf. In plaats daarvan gaat men maar weer nieuwe instrumenten ontwikkelen..
GFO waren/zijn overigens ook geen onverdeeld succes.