of 59345 LinkedIn

Japanse stad verruilt website voor Facebookpagina

De Japanse stad Takeo heeft haar website uit de lucht gehaald, en vervangen door een facebookpagina. Dit is goedkoper en bevordert de communicatie.
1 reactie
De Japanse stad Takeo heeft deze maand haar gemeentelijke website overgeheveld naar een Facebookpagina. Dat leidt tot meer interactie met burgers en is ook goedkoper, is de gedachte.

Interactie

Volgens een gemeentewoordvoerder die in de Japanse pers is aangehaald is de overstap vooral het gevolg van de moeite die het kostte om informatie uit te wisselen via de eigen website van de gemeente, terwijl Facebook vele mogelijkheden daartoe kent. Via opties als ‘Ik vind dit leuk’, boodschappen, commentaren en chats kunnen burgers veel sterker betrokken worden bij wat het gemeentebestuur doet en zich uitspreken over wat er onder hen leeft. 

 

Doorlinken

Het bestaande webadres van Takeo blijft bestaan, maar linkt automatisch door naar de Facebookpagina. Op die laaste zijn vervolgens weer verschillende links te vinden naar onderdelen van de oorspronkelijke stadswebsite, die dus geen ‘voorkant’ meer nodig heeft. Facebook wordt dus vooral ingezet om zijn interactiviteit. Dat is des te opvallender, daar Facebook in Japan (nog) niet de populariteit geniet die in het Westen is bereikt. De burgemeester moedigt overigens de ambtenaren ook aan zelfs Twitter-accounts te nemen.

 

Iedereen

Over de Facebookpagina, die naar verluidt slechts 6500 euro heeft gekost, werd aanvankelijk door het gemeentebestuur wel getwijfeld omdat burgers een account zouden moeten hebben om de inhoud van een pagina te zien. Die restrictie is door Facebook inmiddels echter opgeheven, waardoor Takeo nu een voor iedereen toegankelijke Facebookpagina heeft.

 

Google

Volgens e-overheidsanalist Andrea di Maio van het wereldwijde Gartner is een dergelijke  stap helemaal niet zo raar, omdat burgers sowieso de centrale website van een gemeente al matig gebruiken. Vaak vinden ze wat ze daarop zoeken gewoon via Google. De ‘logische stappen’ die een burger volgens de gemeente door haar eigen website heen zouden moeten leiden blijken in de praktijk voor de gebruiker nauwelijks te bestaan. “En alles dat naar participatie of betrokkenheid ruikt, moet plaatsvinden op een mainstream social media-platform, mogelijk zelfs op de eigen Facebookpagina’s van de burger, in plaats van op de site van de betreffende overheid.” Een prima manier dus om geld te besparen, besluit Di Maio.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bas op
Kijk, dat is vernieuwend bezig zijn en lef hebben!