Advertentie
digitaal / Nieuws

'Informatieuitwisseling in SUWI-keten beter regelen'

Voor gemeentemedewerkers op het gebied van de sociale zekerheid is vaak niet helder wat er wel of niet mag bij het uitwisselen van gegevens over burgers.

24 oktober 2012

Voor gemeentemedewerkers op het gebied van de sociale zekerheid is vaak niet helder wat er wel of niet mag bij het uitwisselen van gegevens over burgers, stelt de Inspectie SZW vast. Dat is een belemmering voor maatwerk door de behandelaars.

Privacy belangrijk
Voor het boven water halen van gegevens van bijvoorbeeld mensen met problemen moeten medewerkers van een sociale dienst vaak buiten het SUWI-domein (UWV, SVB, gemeenten) op zoek naar gegevens, zoals uit het onderwijs of de zorg. Over het algemeen vinden die medewerkers de privacyregels (uit de Wbp) belangrijk, maar ze weten vaak niet wat er wel en wat er niet mag. Ze laten kansen liggen, maar ze rekken soms ook de regels op om de dienstverlening aan de client zo goed mogelijk te laten verlopen.

Batchniveau goed geregeld
In het rapport 'Informatie-uitwisseling van de SUWI-keten met andere partijen' stelt de Inspectie SZW dat informatie die op 'batchniveau' (dus in grotere hoeveelheden tegelijk) wordt uitgewisseld tussen UWV, SVB en gemeenten met organisaties buiten het werk- en inkomensdomein, goed van kwaliteit. Ook de privacy is bij die vorm van uitwisseling goed geregeld.

Geen borging in losse gevallen
Maar in losse gevallen gaat het dus vaak mis. "Informatie-uitwisseling op gevalsniveau met partijen buiten het SUWI-domein is niet gestandaardiseerd en gesystematiseerd en sterk afhankelijk van individuele professionals", aldus het rapport. Die uitwisseling verloopt immers per telefoon, email of in een casusoverleg. Die professionals zijn niet altijd bekend met wat wel en niet mogelijk is binnen de complexe privacy-wetgeving. "De inspectie is van oordeel dat daarmee de kwaliteit van de informatie niet is geborgd en dat deze vorm van informatie-uitwisseling een groot risico vormt voor de continuïteit van het werkproces." Een bjikomend probleem is dat de informatie-uitwisseling door gemeenten niet systematisch geevalueerd wordt.

Administratieve lasten
De vermindering van administratieve lasten - ook onderwerp van onderzoek door de Inspectie SZW - middels het principe dat gegevens eenmaal uitgevraagd mogen worden en vervolgens worden hergebruikt, lijdt ook onder de belemmeringen. GGZ-informatie helpt bij de toeleiding naar werk, maar kan niet gewisseld worden, wat tot extra lastendruk leidt. Een cliënt die zich tot de gemeente wendt voor een WWB-uitkering én voor Wmo-voorzieningen moet zijn gegevens tweemaal aanleveren.

Handelingsvrijheid
De Inspectie wil vooral dat de evaluatie van bestandskoppelingen wordt verbeterd en gemeenten meer letten op de resultaten van het uitwisselen van informatie. In een reactie stelt de VNG dat daarvoor te weinig capaciteit beschikbaar is. De VNG zegt de handelingsvrijheid van de gemeentelijke behandelaars te willen benadrukken. "Vanuit zijn professionele integriteit moet de behandelaar voldoende ruimte hebben om effectief zijn werk te doen."

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Koby Kooijmans / procesmanager nazorg (ex-)gedetineerden
Ik werk vanuit het Veiligheidshuis Regio Eindhoven, samen met de inhoudelijk behandelaars, de casemanagers nazorg, om de terugkerende gedetineerde goed in de stad Eindhoven terug te krijgen. Om de vijf leefgebieden volgens het samenwerkingsmodel Ministerie van V&J en de VNG in te kunnen vullen is het noodzakelijk dat er informatie ingewonnen wordt via b.v. Suwinet en GWS4All. Behoor ik nu tot de SUWI-partners of het ik hier een oprivacy probleem.
Advertentie