Advertentie
digitaal / Nieuws

'ICT-systemen gevaar voor autonomie burger'

De belangen van de burger dreigen in de knel te komen bij het ontwerp van ICT-systemen van de overheid, stelt het Rathenau Instituut.

04 februari 2013

De belangen van de burger dreigen in de knel te komen bij het ontwerp van ICT-systemen van de overheid, meldt het Rathenau Instituut in een bericht aan de tijdelijke commissie die het parlementaire onderzoek naar ICT bij de overheid voorbereidt.


Efficiëntie belangrijker
Het parlementair onderzoek moet duidelijk maken wat er mis en wat er goed gaat bij grote ICT-projecten van de overheid. Het Rathenau Instituut, dat enkele projecten op het gebied van de digitalisering van de overheid heeft afgerond en momenteel voor het Europees Parlement het onderzoek Security of eGovernment Systems uitvoert, ziet dat er weinig oog is voor de belangen van de burger bij het zetten van digitaliseringsstappen. 'Nu staan vaak de behoeften van de opdracht gevende instantie (stroomlijning organisatie, verhoging efficiëntie) voorop.'

Burger machteloos
Er is een wisseling van perspectief nodig, stelt het instituut in de 'handout' die het voor de kamerleden heeft opgesteld. Zorgen zijn er bij Rathemau vooral om aantasting van de autonomie van de burger. Risico's betreffen niet alleen beveiliging van systemen en de persoonsgegevens daarin, maar vooral ook de bredere 'afhankelijkheid van burgers van een gedigitaliseerde overheidsbureaucratie', die alleen maar verder toeneemt. Als de burger ten onrechte als probleemgeval of wanbetaler wordt geregistreerd door foutieve gegevens of verkeerd 'matchen' van gegevens, staat hij vaak nogal machteloos. De afhankelijkheid van ICT neemt toe, de invloed die de burger erop heeft, neemt af.

Inzage en regie
Al in het ontwerp van systemen moet de overheid zich hiervan bewust zijn, vindt het Rathenau Instituut. Van het recht op inzage en correctie van gegevens, zoals dat nu in de Wet bescherming persoonsgegevens is opgenomen, komt anders weinig terecht. Burgers moeten meer regie krijgen over hun gegevens en makkelijker toegang krijgen tot relevante overheidsinformatie.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter / Projectmanager
Na twee decennia Basisregistraties, Rathenau-publicaties en 75 ITer-rapporten zou het niet nodig moeten zijn dat we terug zijn bij een Rathenau-handout van welgeteld één A4.



Maar daarom wellicht het parlementaire onderzoek.
Janneman / Adviseur
Volgens mij is het probleem niet zozeer dat er geen inzagemogelijkheid is, maar dat de getoonde gegevens te beperkt en te algemeen zijn en teveel verspreid over domeinen. Een site als mijnoverheid.nl probeert dit te bundelen, maar als ik collega's/vrienden vraag of ze die site kennen hoor ik steevast 'nee'. Daarbij komt dat een organisatie niet geneigd zal zijn om meer gevoelige informatie te delen met de burger. Een vinkje bij 'probleemgeval' in de het klantbeeld mijn uitkerings- en arbeidsverleden op mijnoverheid.nl zal niet gewaardeerd worden. Het corrigeren van de gegevens is omslachtig. Dat kan niet digitaal, maar alleen door een PFD af te drukken. Overigens werkt mijnoverheid.nl met een berichtenbox waar ik al bijna een jaar bij sta geregisteerd, maar tot op heden alleen een welkomstberichtje heb ontvangen, terwijl er toch echt relevante wijzigingen zijn geweest.



Ik vind dus ook dat de toegang makkelijker moet zijn, dat het leidende principe moet zijn dat de burger eigenaar is van de gegevens en de set gegevens steeds meer moet worden uitgebreid. Het betekent wel dat organisaties moeten durven transparant te zijn.
Judith / ICT-er
Wat ik vooral aan de handout vind ontbreken is een waarschuwing voor de politiek reflex om alle maatschappelijke problemen te willen oplossen door wéér een landelijk informatiesysteem, met alle nieuwe privacyproblemen, diefstal- en fraudemogelijkheden en function creep van dien.
Advertentie