Grote gemeenten gebruiken meer social media
Naarmate de gemeentegrootte toeneemt, zijn ambtenaren en bestuurders actiever op social media. Dat blijkt uit onderzioek van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Bij de grootste gemeenten heeft 79% een of meer accounts terwijl bij de kleinste dat slechts 56% is. Van alle ondervraagden zijn raadsleden het actiefst op social media.
De VNG deed een peiling onder 466 griffiers, gemeentesecretarissen, raadsleden, wethouders, burgemeesters en gemeenteambtenaren over social media-gebruik. Van gemeenten met minder dan 18 duizend inwoners heeft 56% van de respondenten een account. Van de respondenten uit gemeenten met 50- tot 100 duizend inwoners is 70% actief, terwijl bij gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners 79% een account heeft.
Bestuurders
Raadsleden loggen het vaakst in op een sociaal netwerk. 75% van de volksvertegenwoordigers heeft een of meer accounts. In totaal is 62% van de deelnemers actief een of meerdere social media.Van de bestuurders heeft 67% van de burgemeesters een account, terwijl van de wethouders 56% een account heeft. Gemeentesecretarissen sluiten de rij met 46%.
LinkedIn
De meest gebruikte kanalen zijn LinkedIn, Twitter en Facebook (resp. 80, 60 en 41%) maar ook Yammer, Flickr en ICQ of het eigen weblog worden gebruikt. De respondenten gebruiken social media vooral om te netwerken en nieuwe contacten te doen, maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. 33% gebruikt social media om standpunten onder de aandacht te brengen.
Te veel tijd
34% van de respondenten is niet actief op social media. Van hen geeft 41% aan dat het onderhouden van social media te veel tijd kost. 59% zegt dat men liever via traditionele middelen (telefoon, e-mail, bijeenkomsten, borrels) contact met elkaar onderhoudt. Deelnemers uit kleine gemeenten geven vaker dan gemiddeld aan dat ze liever via de traditionele manier contact met elkaar houden (67%).
Communicatie met burger
Uit de ledenpeiling blijkt ook dat veel gemeenten social media inzetten ter versterking van hun communicatie met de burger. Het wordt vooral gebruikt als aanvullend communicatiemiddel voor nieuws en besluitvorming van de gemeente (84%) en voor burgerparticipatie (41%). Ook hier geldt dat naarmate de gemeente groter is, het gebruik van social media toeneemt.
Volg BB op ook facebook, twitter en LinkedIn
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.