Advertentie
digitaal / Nieuws

Groningen investeert flink in online winkelstraat

Warenhuis Groningen is een online winkelstraat waar Groningers hun lokale ondernemers kunnen steunen. Naast de ondernemers investeerde de gemeente Groningen flink in deze online etalage.

16 februari 2021
Groningen-shutterstock.jpg

Warenhuis Groningen is een online winkelstraat waar Groningers hun lokale ondernemers kunnen steunen. Naast de ondernemers investeerde de gemeente Groningen flink in deze online etalage.

Bol.com
Warenhuis Groningen
bevat tweehonderd winkels uit Groningen en Haren. Het online winkelcentrum is een initiatief van Groningen City Club, in samenwerking met de gemeente Groningen en de Groninger start-up Zupr. Bestellingen worden bezorgd via Dropper, een fietskoerier-bezorgdienst. 'Het is een online etalage, geen kopie van bol.com, want qua technologie en aantal producten leg je het altijd af tegen de grote jongens,' zegt Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club. 'Wij willen vooral een podium bieden aan lokale ondernemers. Click and collect is net weer toegestaan - het is een druppel op een gloeiende plaat, maar we zorgen er wel voor dat de retail deel blijft uitmaken van de 'stad als beleving.'

 

De Nieuwe Winkelstraat

'Belevingsretail', in de woorden van Bos, zijn de lokale speciaalzaken die, in combinatie met de horeca, een bezoekje aan de binnenstad in betere tijden tot een uitje maken. Het idee voor een online etalage voor zulke zaken ontstond al in 2017. De coronacrisis was nog ondenkbaar, maar het was al zonneklaar dat consumenten steeds meer online bestelden en dat de leegstand in de binnensteden groeide. Zonder een plan van aanpak zou dat tegen 2030 een groot probleem zijn, becijferde InRetail. Warenhuis Groningen is in 2019 opgericht om winkeliers te helpen deze ontwikkeling het hoofd te bieden. Het was een onderdeel van het landelijk retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local van platform De Nieuwe Winkelstraat.

 

Duurzame samenwerking

Door de coronacrisis zag Groningen in 2020 het aantal bezoekers uit de regio en het aantal toeristen met vijftig procent kelderen. De lockdown zet ook winkeliers in grotere steden online aan het werk om te overleven. Bos schat dat de dertig procent die op de handen blijft zitten, het niet gaat overleven. Maar waarom moet een gemeente investeren in een online winkelstraat? Winkeliers kunnen toch hun eigen webshop beginnen, of zich aansluiten bij één van de grote platforms voor e-commerce? 'Een eigen webwinkel levert zelden genoeg rendement op,' zegt Bos. 'En bij de grote spelers betaal je minimaal twintig procent over de verkopen. Alleen een duurzame samenwerking tussen lokale partijen leidt tot langetermijnsucces. We zijn onder andere in gesprek met de provincie. Binnen Groningen mikken we dit jaar op een verdubbeling van het aantal aangesloten winkels. Daarnaast willen we andere steden faciliteren. Ook het ommeland kunnen we prima bij het warenhuis betrekken, bijvoorbeeld met bezorgingen met elektrisch vervoer.''

 

Van het infuus

De Groningers weten de online winkelstraat steeds beter te vinden. In december 2020 verwerkte het Warenhuis ongeveer 2500 bestellingen. Als succesfactoren noemt Bos onder meer de aanzienlijke investering van de gemeente en de langetermijnstrategie van het platform. 'Er zit geld in van het Ondernemersfonds Groningen, van de gemeente en uit een duurzaamheidsfonds van de Europese commissie. De bedoeling is wel dat Warenhuis Groningen in drie jaar van het infuus af moet.'

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie