Advertentie
digitaal / Nieuws

Gemeenten kunnen doorverwijzen naar Digitaal Hulpplein

Burgers die moeite hebben met elektronische dienstverlening kunnen vanaf nu terecht op het Digitaal Hulpplein, dat ze verder helpt met een website en een telefonische hulplijn.

17 december 2014

Burgers die moeite hebben met de elektronische dienstverlening van de overheid en andere partijen kunnen vanaf nu terecht op het Digitaal Hulpplein, dat ze verder helpt met een website en een telefonische hulplijn.


Dienstverleningshulp
De site (www.digitaalhulpplein.nl) is gericht op mensen met onvoldoende digitale vaardigheden om direct gebruik te maken van de elektronische dienstverlening van partijen als gemeenten, UWV en Belastingdienst. Het is een initiatief van een negental partijen, waaronder trekker ECP|Platform voor de Informatiesamenleving, Digisterker en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. De ministeries van BZK en SZW financieren het.

Telefonische optie
Het Digitaal Hulpplein biedt online een test van de digitale vaardigheden en verwijst door naar de dichtsbijzijnde locaties waar de burger cursussen kan volgen op het gebied van 'digivaardigheid'. Veel van die cursussen vinden plaats in bibliotheken. Maar een belangrijk onderdeel is de telefonische hulplijn (0800-0234444) voor mensen die daarop zijn aangewezen. Een zaal vol met telefonisten is op termijn mogelijk, zegt Heleen Kist van ECP. 'Dat hopen we wel. Het moet natuurlijk groeien met het aantal partijen dat doorverwijst. Hoe meer hoe beter, het wordt professioneel opgepakt.'

Doorverwijzen
Onder andere gemeenten krijgen volgens haar nu de vraag om via hun site en/of anderszins door te verwijzen naar het Digitaal Hulpplein als zij met minder digivaardige burgers te maken krijgen. 'Partijen die digitale dienstverlening aanbieden benaderen we nu actief als eersten. Dat zijn gemeenten, maar ook Centra voor Jeugd en Gezin, woningcorporaties en zelfs supermarkten.' Het UWV meldt al klanten door te verwijzen bij twijfel aan hun digitale vaardigheden. 

Sleutelen
De site is nog niet helemaal af. 'Er moet nog aan gesleuteld worden. Op een mobiel komt hij nog niet goed in beeld. En de database met opleiders is natuurlijk nooit af.'

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

René / Ambassadeur SeniorWeb ComputerInloop Lelystad
Jammer dat heel veel gemeenten dit Digitale Hulpplein niet kennen. Vraag je de betrokken bestuurder of wethouder er naar, dan worden de ogen zo groot als van een koe van verbazing. En die kan je echt verbaasd aankijken. Je kunt het uitleggen maar heeft geen zin. Iedereen moet aan de elektronische dienstverlening en dat moet dan maar, zie ik ze dan denken. Niet hun probleem lijkt het en na een paar jaar is er toch weer een ander bestuur en die lost dit probleem van nu dan straks wel op.
Leo / beleidsmedewerker
Een website voor digibeten. Zoiets als teletekst voor blinden of een telefonische hulplijn voor doven?
erik / ambt.
Een website voor digibeten op een smartphone?? Doet me denken aan die gemeente die een webapplicatie laat ontwikkelen voor schuldhulpverlening, dus voor mensen die vaak hun post niet meer openen....
JaapvV / adviseur
welkom in het onvermogen. Als je dat hebt dan mag je naar een website (hoe)? waar je wordt doorverwezen naar een cursus digitaliseren. Ik ga gauw kijken welke slimmerikken hierachter zitten!
Advertentie