'Gemeenten gaan verplichting elektronisch bekendmaken niet halen'
Veel decentrale overheden zullen op 1 januari 2014 niet kunnen voldoen aan de verplichting hun algemeen verbindende voorschriften elektronisch bekend te maken.
Een groot deel van de decentrale overheden zal op 1 januari 2014 niet kunnen voldoen aan de vanaf dan geldende verplichting hun algemeen verbindende voorschriften elektronisch bekend te maken. Dat concludeert adviesbureau Daadkracht uit eigen onderzoek.
Exit HAH-blad
Geen huis-aan-huisblad meer voor het melden van nieuwe regelgeving, maar elektronisch bekendmaken in een 'publicatieblad' - in een pdf op hun website dus. Dat is de strekking van de nieuwe regel die vorig jaar door minister Plasterk bekend werd gemaakt. Maar de bekendheid met die regel valt in de praktijk tegen, bleek uit onderzoek van adviesbureau Daadkracht, dat in mei de stand van zaken bij 137 responderende decentrale overheden peilde.
Goed te horen
Slechts 3 procent van de onderzochte overheden maakte in mei op een rechtsgeldige manier elektronisch bekend. Misschien dat een aantal gemeenten sindsdien wat verder is, maar het gros zal het in januari niet voor elkaar hebben, stelt onderzoekster Denise Wassink."We geven diverse presentaties in het land, en we horen nog steeds hetzelfde verhaal als we erover beginnen: 'goed dat we het horen'. Ik zie dus in december lang niet iedereen klaarstaan." Gemeenten zullen er niet meteen op 1 januari tegenaan lopen, maar na de eerste raadsvergadering zal het een issue worden.
Niet rechtsgeldig
Niet alleen het niet tijdig elektronisch publiceren, maar ook het niet rechtsgeldig publiceren van de nieuwe algemeen verbindende voorschriften kan een pobleem worden. Daadkracht signaleert dat een aantal overheden dénkt rechtsgeldig elektronisch bekend te maken, maar dat in de praktijk niet doet, bijvoorbeeld omdat niet het juiste PDF-formaat is gebruikt of de beschikbaarheid niet optimaal is. Dat kan allerlei juridische consequenties hebben.
Verantwoordelijkheid
Een van de belemmerende factoren is volgens Wassink de onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid. "Die ligt nu vaak bij de afdeling communicatie, die een tekst naar het huis-aan-huisblad doorzetten. Maar die weten niet hoe dit juridisch in elkaar zit. En vervolgens zijn er ook nog eisen aan bestandsformaten en beveiliging, waarvoor je weer bijvoorbeeld een webmaster nodig hebt."
GVOP gebruiken
Een manier om rechtgeldig te publiceren is gebruik maken van de Gemenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP). Op de site van beheerder KOOP (BZK) staan inmiddels onder andere 44 gemeenten die GVOP-deelnemer zijn. Inmiddels zijn echter alleen Utrecht ,Tytsjersteradiel, Roosendaal en Schiedam zover dat de deze publicatiewijze ook daadwerkelijk gebruiken. "GVOP kost ook geld en dat geeft bij veel gemeenten weerstand." Het gebruik van GVOP is vooralsnog niet verplicht. "Maar als je het binnenshuis regelt is het wel lastig om aan alle verplichtingen rond elektronische bekendmaking te voldoen."
Wat een nieuws, wat een bijzonderheid!
Suggestie: maak er voortaan melding van als een gemeente wèl op tijd in staat is zo'n regeling uit te voeren.
Dàt is pas nieuws.