of 59345 LinkedIn

Gemeente negeert Twitter en Hyves voor verkiezingen

Netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter zijn razend populair, met name onder jongeren en jongvolwassen. Desondanks zijn gemeenten terughoudend in het gebruik ervan om onder meer jongeren die voor het eerst gaan stemmen, naar de stembussen te krijgen voor de komende raadsverkiezingen. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs Nederlandse gemeenten.
4 reacties
Netwerksites als Hyves, Facebook en Twitter zijn razend populair, met name onder jongeren en jongvolwassen. Desondanks zijn gemeenten terughoudend in het gebruik ervan om onder meer jongeren die voor het eerst gaan stemmen, naar de stembussen te krijgen voor de komende raadsverkiezingen. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs Nederlandse gemeenten.
Niet overtuigd
Enschede, Venlo en Zaanstad zijn er niet van overtuigd dat zogenoemde sociale media mensen naar de stembussen trekken. De gemeente Venlo hield vanwege een herindeling al op 18 november verkiezingen, maar gebruikte geen YouTube, Twitter en Hyves. De kosten wegen volgens een woordvoerder niet op tegen de baten. 'Het weer is van veel grotere invloed op de opkomst bij verkiezingen.'

Gedragscode
De gemeente Zwolle wil eerst een gedragscode opstellen voor het gebruik van Twitter. Ook Utrecht, Emmen, Noordenveld en Assen zijn weinig actief op netwerksites of via Twitter. Utrecht ziet het als een taak van politieke partijen zelf om de opkomst te bevorderen. Wel heeft de gemeente voor de gemeenteraad een Twitteraccount aangemaakt met onder meer informatie over verkiezingsbijeenkomsten.

Chatfunctie
Sommige plaatsen voegen aan een website nog wel wat extra's toe, zoals de gemeente Midden-Drenthe, die een chatfunctie heeft op haar website. Of de gemeente Coevorden, die een sms-alert gebruikt voor nieuws over de verkiezingen. In Almere kunnen kiezers op de verkiezingswebsite almerestemt.nl doorklikken naar Twitterberichten van de politieke partijen.

Groningen wel

Gemeenten die wel gebruikmaken van Twitter, Hyves, YouTube en Facebook zijn Groningen, Hoogeveen, Tilburg, Den Haag en Rotterdam. Groningen zet vooral Hyves en YouTube in. 'Via Hyves bereikt een banner het grootste aantal mensen in de doelgroep', aldus een woordvoerder. Tilburg gebruikt Twitter al een tijdje voor belangrijke kwesties. Wel vonden mensen ten tijde van een referendum de geboden informatie te oppervlakkig.

Twitter
In Den Haag worden onder meer Hyves en Facebook gebruikt. Een Twitteraccount is ook de bedoeling. 'Daarmee waren we eerder al iets te enthousiast van start gegaan, waardoor de account werd geblokkeerd. Maar dat komt helemaal goed.' 
Rotterdam kiest voor een iets andere aanpak. De gemeente laat onder jongeren bekende Rotterdammers als rapper Winne de verkiezingen promoten, onder meer via Hyves en Twitter. 'Wij denken dat je jongeren beter bereikt door hiervoor rolmodellen te vragen dan door het als gemeente zelf te gaan doen', aldus een woordvoerder.
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door elske (communicatieadviseur) op
Om opkomst te bevorderen, mensen naar de stembus te krijgen moet je de verkiezingen tot iets persoonlijks maken, erin betrekken. Daarvoor is persoonlijke interactie nodig. Dat betekent dat mensen het met elkaar over het belang van stemmen moeten hebben en èlkaar dan dus moeten activeren. Het is belangrijk dat je je strategie voor opkomstbevordering daar op afstemt.

Hierbij is het dus niet zo dat sociale netwerken genegeerd worden, maar dat die netwerken middelen zijn die door mensen zelf ingezet moeten worden. Het is dus goed om dit aan de mensen/organisaties/verenigingen zelf over te laten.
Als gemeente kun je vervolgens je best doen om mensen te activeren en te motiveren zelf hun sociale netwerken (digitaal èn niet-digitaal) in te zetten om de boodschap over te brengen aan anderen.
Dàt is wat werkt: iemand uit jouw netwerk die laat blijken dat hij/zij stemmen belangrijk vindt en jou oproept om te gaan stemmen.

Overigens houdt de politiek zich al uitgebreid bezig met twitter en andere sociale media, maar dat gaat dan over de politieke boodschap. Om dat duidelijk in beeld te krijgen bestaat al een site: http://www.volgdeverkiezingen.nl/zaanstad
Als gemeente kun je daarnaast hooguit nieuwe middelen gebruiken om mensen te herinneren aan de verkiezingen, zoals in Zaanstad gebeurt met het stem-alert (sms). En natuurlijk een website met achtergrondinformatie.

N.b Het is mij duidelijk dat een banner op hyves/facebook door mensen gezien wordt, maar ik betwijfel of dat ervoor zorgt dat meer mensen naar de stembus gaan, daar is echt een persoonlijk element voor nodig.
Door Jan van der Veen (adviseur nieuwe media) op
Bij de gemeente Skarsterlân (hoofdplaats Joure) maken we al een tijdje gebruik van social media. De investering is nihil (een paar uurtjes inregelen), en als gevolg heb je ineens veel meer ontvangers van je berichten.
Door peter coopmans (kandidaat raadslid Etten Leur) op
D66 in Etten Leur gebruikt al geruime tijd alle mogelijke manieren van digitaal communiceren. Juist om jongeren te bereiken. Er wordt druk over en weer gecorrespondeerd en gereageerdd.
Ons verkiezingsprogramma en alle vergaderstukken zijn beschikbaar. We krijgen alleen maar meer reacties en complimenten. Hoezo het werkt niet!
Wij zijn koploper en daar zij we niet rouwig om. Het werpt zijn vruchteen af. Dat is zeker. Peter Coopmans
Door ellen.devalk@dutch.nl (raadslid Eemnes) op
lees en doe er je voordeel mee