'Geef burgers e-dienstverleningcursus in de bibliotheek'
Burgers die moeite hebben met e-dienstverlening kun je bijspijkeren in computerleslokalen van bibliotheken, stelt Novay.
De groep burgers die moeite heeft met digitale overheidsdienstverlening is bij te spijkeren door welwillende ambtenaren 'e-dienstverleningsles' te laten geven in computerleslokalen van bibliotheken, denkt Novay. In Enschede bleek het animo onverwacht groot.
Ingewikkeld
Online een DigiD aanvragen, digitaal een afspraak maken op het gemeentekantoor of een melding doorgeven - mooi dat het allemaal kan, maar er is een omvangrijke groep burgers die dat allemaal nog steeds te ingewikkeld vindt. Toch willen ze het best graag leren, heeft Wolfgang Ebbers van Novay gemerkt. Als mede-initiatiefnemer van het project Digisterker werkt hij nu aan het opzetten van cursussen in verschillende gemeenten.
Animo
Uit eerdere projecten concludeerde Ebbers al dat het belangrijk is die probleemgroep niet alleen te identificeren, maar ook 'bij de hand te nemen'. Voor het pilotproject van Digisterker in Enschede zijn daarom cursusmaterialen ontwikkeld, die zijn uitgeprobeerd in de Openbare Bibliotheek van Enschede. "Veel openbare bibliotheken hebben computerleslokalen die daarvoor prima zijn te gebruiken", constateert Ebbers, die verrast zegt te zijn door de opkomst. "Er kwamen drie keer zoveel mensen op af als we kwijt konden, zonder dat we er al te veel publiciteit aan gaven." Ebbers zegt ook verbaasd te zijn over het enthousiasme en de blijdschap onder cursisten, die bijvoorbeeld veel bleken te hannesen met wachtwoorden en zoektermen.
Ambtenaren
Nu is het tijd om Digisterker 'op te schalen', vindt Ebbers. Een beperkte beheerclub moet de organisatie op zich nemen. Een kleine financiële ondersteuning van de partners, waaronder UWV en Belastingdienst, zou dat al mogelijk maken. "En daarnaast doen we een beroep op het ambtenarenapparaat om de cursussen te geven. Veel ambtenaren reageren al positief."
Realiteit
Het aantal mensen dat problemen heeft met e-dienstverlening is eerder al geschat op 1,6 miljoen. De stelling dat de e-diensten zélf eigenlijk simpeler zouden moeten als zoveel mensen er moeite mee hebben, onderschrijft Ebbers wel, maar "dan negeer je een stuk van de werkelijkheid." Er is volgens hem ook een gebrek aan kennis bij de overheid over het daadwerkelijk gebruiksvriendelijker maken van veel diensten.
Kosten
Ebbers wil nu snel met de uitvoeringsorganisaties en een handvol geïnteresseerde gemeenten om de tafel om de Digisterker-aanpak stapsgewijs op meer plekken in te zetten. Of de cursussen gratis moeten zijn of een kleine bijdrage van de cursist vergen, zouden uiteindelijk de gemeenten van de lokale situatie en inschatting moeten laten afhangen.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ongeveer 83% van de volwassen bevolking, 11 miljoen Nederlanders, maakt gebruik van internetbankieren. Waarom staat men bij de gemeente dan nog wel in de rij aan de balie of aan de telefoon, als er een 24 uur per dag bereikbaar en goedkoper alternatief is?
Laten we van elkaar leren hoe de bestaande e-dienstverlening te gebruiken en vervolgens te verbeteren!
En dan niet alleen met grove dwang die digitalisering afdwingen, maar als er dan digibete burgers geholpen en ondersteund moeten worden, dan niet investeren in een behoorlijk opleidings- en trainingsplan, maar lekker op een koopje vrijwilligers inzetten. Het mankeert er nog maar aan dat er via de bijstand en de WW digitaal vaardige dwangarbeiders worden ingezet.
De overheid en digitalisering zou moeten leiden tot meer klantvriendelijk en klantgericht werken: het is verworden tot een wrange, schunnige en perverse parodie. Jammer.
Misschien dat er bedrijven zijn die brood zien in het geven van computercursussen, om zo hun marktaandeel te vergroten. Denk aan online winkelbedrijven die baat hebben bij betalende klanten. Want diezelfde e-klunzende burger heeft waarschijnlijk ook moeite met online winkelen.
Laten wij hier i.i.g verder geen gemeenschapsgeld aan gaan verkwisten.