of 59147 LinkedIn

Gebruik Fixi groeit onder gemeenten

Fixi, een systeem waarmee bewoners schade en overlast in de openbare ruimte kunnen melden bij de gemeente, wordt door steeds meer gemeenten ingezet. Onlangs is ook de gemeente Reimerswaal aan de slag gegaan met de app. Daarmee komt het totaal aantal gemeenten dat dit jaar aan is gesloten op vijftien.

Fixi, een systeem waarmee bewoners schade en overlast in de openbare ruimte kunnen melden bij de gemeente, wordt door steeds meer gemeenten ingezet. Onlangs is ook de gemeente Reimerswaal aan de slag gegaan met de app. Daarmee komt het totaal aantal gemeenten dat dit jaar aan is gesloten op vijftien.

Meldingen altijd en overal doorgeven
Onder meer Zevenaar, Weesp, Korendijk, Binnenmaas, Hillegom en Lisse hebben gebruiken Fixi.

Volgens Reimerswaal is het grote voordeel van Fixi dat de buitendienst zelf meldingen kan inzien en afhandelen met behulp van een smartphone. Bewoners kunnen melding maken via de website van Fixi of via de app. Meldingen kunnen zo altijd en overal worden doorgegeven, de gebruiker geeft een locatie aan en kan eventueel foto’s bijvoegen. Naast het invullen van de eigen gegevens moet de gebruiker ook aangeven om wat voor melding het gaat, zodat deze bij de juiste medewerker terechtkomt.


Bewoners proactief op de hoogte houden 

Het bijbehorende dashboard van Fixi geeft de gemeenten inzicht in de diverse categorieën meldingen en bijbehorende afhandeltermijnen. Ook kan volgens de gemeente met Fixi de communicatie naar inwoners eenvoudig verbeterd worden. ‘We kunnen de inwoner nu veel makkelijker proactief op de hoogte houden over de status van hun melding. Met standaard teksten kun je heel snel een reactie sturen. Ook zullen we externe partners zoals stratenmakers toevoegen aan het systeem, zodat ook zij rechtstreeks kunnen schakelen met de persoon die de melding heeft gedaan.’


Zorgen over anonimiteit

Het toenemende gebruik van apps om meldingen door te geven, wordt niet door iedereen juichend ontvangen. Politiek filosoof en professor Dirk Verhofstadt gaf eerder deze maand in de Groene Amsterdammer aan dat hij de opkomst van 'anonieme meldpunten' zorgwekkend vindt. Voor ernstige gevallen zoals mishandeling, mogelijk terrorisme vindt hij anonimiteit van de melder te rechtvaardigen en een melding moreel verplicht, maar door burgers de mogelijkheid te geven om anoniem te klikken, wordt volgens hem de kans groot dat onschuldigen in een kwaad daglicht worden gesteld. Bovendien wordt er zo wantrouwen gecreëerd in de samenleving. ‘Besef dat er naast een handjevol juiste tips ook tal van nepverhalen zitten. En die kunnen levens ruïneren.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Wim Scheper (Wijkbeheerder) op
Jammer dat Stadskanaal er niet bij staat.
Door Trevor op
In Nijmegen kan ik op de site van de gemeente kiezen voor een anonieme melding. Eigenlijk kies ik die altijd omdat ik de melding dan veel sneller kan doen.

Bij een systeem waarbij je een mailadres moet opgeven is ook niet op voorhand vast te stellen of dat mailadres dan wel klopt, en zou je dus een verificatie daarvoor moeten hebben. Maar... wat houdt mij tegen om een throw away mailadres voor dit soort dingen bij de hand te houden?

Kortom, anoniem melden van losliggende stoeptegels is zo gek nog niet. Je zou voor meldingen van bijstandsfraude e.d. dan weer wél kunnen kiezen voor een zwaardere verificatie van de melder.
Door Jack van der Burgt (Informatie specialist) op
Goede zaak, levert zeker veel voordelen en efficiëntie op !
Door Jannie op
@melder: is inderdaad verkapte reclame. Betreft een systeem van Decos...
Door Cor op
Henk, reageer je onder het verkeerde artikel of zoek je naar ieder excuus om je relaas te kunnen doen? :-)
Door Henk Daalder op
Komkommertijd
Terwijl elke gemeente straks de inwoners mag uitleggen dat ze windmolens een plek moeten geven, of dubbel zo dure zonneweides.
En, erger, die inwoners moeten ook nog eigenaar worden.
Hoe schuif je als gemeente die opgave af op anderen?
Heeft Greenpeace al een commerciele tak?
Of gaat de gemeente haar eigen lokale politieke partijen, geld geven voor her organiseren van "participatie"
De georgansieerde tegenstanders van duurzaam, staan te trappelen om dergelijke opdrachten.
Dat zijn heel aardige mensen, die helaas de inwoners enorm benadelen, maar als de gemeente strak de andere kant op blijft kijken, de komende 50 jaar, dan heeft de politieker geen last van.

Een goede aanpak is elk windpark plan of zonneweide, in kavels te verkopen aan de eigen inwoners.
Laat de markt zijn werk doen.
Eis van elke plannemaker of tegenstanders, dt die met een redelijk kant en klaar aanbod komt voor de inwoners.
Laat die daarop intekenen, aanvankelijk vrijblijvend, om de belangstelling te peilen
En kies dan als raad voor het beste plan, met de meeste opbrengst voor de eigen inwoners. Niet commercieel, maar in voordeel door eigen opwek van duurzame stroom voor de kostprijs.
http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2018/07/po …
Door melder op
Al jaren zijn er systemen met Apps zoals 'buiten beter' en 'mijn gemeente'. Nu is er Fixi, maar wat maakt Fixi zo bijzonder om er een artikel aan te wijden. Argeloze lezer als ik ben, zou ik denken dat het een vorm van verkapte reclame is: dit jaar al 15 deelnemers, klinkt niet echt als een stormloop.
Door Mathilde op
Ik begrijp niet goed wat de alinea over anonimiteit te maken heeft met de rest van het artikel over het toenemende gebruik van Fixi.
In Fixi kun je namelijk helemaal niet anoniem een melding maken. Naam en óf telefoonnummer, óf e-mailadres zijn verplicht.
Natuurlijk kun je valse gegevens opgeven, maar dat kan ook als je belt of langskomt om iets te melden.
Wat is het verband tussen deze alinea en de rest van het artikel?