of 62236 LinkedIn

Game om desinformatie tegen te gaan

Om beter inzicht in online manipulatie te krijgen, liet het ministerie van Binnenlandse Zaken een serious game ontwikkelen. In ‘Desinformatie in je gemeente’ stapt de speler in de huid van een raadslid of wethouder in ‘De Gemeente’, een benadering van de gemiddelde gemeente.

Om beter inzicht in online manipulatie te krijgen, liet het ministerie van Binnenlandse Zaken een serious game ontwikkelen. In ‘Desinformatie in je gemeente’ stapt de speler in de huid van een raadslid of wethouder in ‘De Gemeente’, een benadering van de gemiddelde gemeente.

Online manipulatie

‘Nepnieuws, desinformatie, propaganda; er bestaat een brede terminologie voor alles wat te maken heeft met online manipulatie’, staat op de website van de het spel. Links in het scherm is een vertrouwensmeter te zien en een puntenteller. De keuzes die de speler maakt,  bepalen of nepnieuws impact heeft en hoeveel vertrouwen inwoners in de wethouder of het raadslid hebben.

 

Casus

De casus die de speler voorgelegd krijgt gaat over de mogelijkheden om openbaar cameratoezicht uit te breiden. De speler krijgt drie mailtjes te zien en moet beslissen welke als eerste beantwoord moet worden. Eentje van de griffie, eentje van een buurtvereniging en eentje van een bezorgde burger die een wit busje heeft zien rondrijden waarmee iemand honden probeert te vangen. ‘Cameratoezicht zou helpen om deze mensen te betrappen!’

 

Platform

De casus is volgens de website gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en is ‘in verschillende vormen bij veel gemeenten bekend als “het witte-busjessyndroom”.’ Het spel is gemaakt door DROG, een platform van onderzoekers, journalisten, ontwerpen en innovators die als doel hebben het verspreiden van nepnieuws tegen te gaan.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.