Ga behoedzaam om met Hyves-profiel
Recruiters maken bij sollicitatieprocedures dankbaar gebruik van informatie die door derden op het Hyves-profiel van de kandidaat is gezet. Dat blijkt uit onderzoek van Kirsten van Wingerden, masterstudente Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente.
De helft van de recruiters maakt gebruik van sociale media. 70 Procent van hen liet zich in hun oordeel over een kandidaat leiden door foto’s en krabbels die door vrienden en kennissen op het profiel werden gezet. Bij representatieve functies waarvoor veel verschillende vaardigheden zijn vereist is deze neiging het sterkst.
Alcohol
’Foto’s en krabbels die door vrienden worden geplaatst, kunnen erg in het nadeel van de sollicitant zijn’, zegt universitair docente Somaya Ben Allouch, die Van Wingerden bij haar onderzoek begeleidde. ‘Foto’s waarop overduidelijk alcohol in het spel is, of waar de kandidaat halfnaakt op staat, zijn funest. Mensen laten die in hun profiel toe omdat ze denken dat alleen vrienden en bekenden daar terecht kunnen. Maar veel profielen zijn ook voor derden toegankelijk.’
Ze raadt aan om zorgvuldig met profielen op sociale media als Hyves en Facebook om te gaan. ‘Laat zeker negatieve berichten niet overheersen. Maar alleen maar positieve krabbels van vrienden werkt ook niet, want dat tast de betrouwbaarheid aan. Met andere woorden: ga er zorgvuldig en behoedzaam mee om.’
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Leuk onderzoek. Toont weer aan dat we onbewust van alles wegen in onze beslissingen.