of 58952 LinkedIn

Duizenden vrouwen trapten in nepadvertentie Rotterdam

Ruim 13.500 jonge vrouwen in de regio Rotterdam klikten op een digitale nepadvertentie en liepen zo in de val van een bewustwordingscampagne. De campagne was een initiatief van de Veiligheidsalliantie regio Rotterdam. ‘Het toont aan dat het een hele kwetsbare doelgroep is die dus vrij snel op een nepadvertentie klikt’, zegt een woordvoerder van de gemeente.
© Daniel F L Garcia / Shutterstock.com

Ruim 13.500 jonge vrouwen in de regio Rotterdam klikten op een digitale nepadvertentie en liepen zo in de val van een bewustwordingscampagne. De campagne was een initiatief van de Veiligheidsalliantie regio Rotterdam. ‘Het toont aan dat het een hele kwetsbare doelgroep is die dus vrij snel op een nepadvertentie klikt’, zegt een campagnewoordvoerster.

Kwetsbaar

De campagne bereikte 85.000 jonge vrouwen en richtte zich op deze doelgroep omdat de initiatiefnemers van de politie gehoord hadden dat vrouwen tussen de 14 en 21 jaar wat dit betreft kwetsbaar zouden zijn. Wie op de link op Snapchat, Instagram of Facebook klikte, kreeg een filmpje van drie seconden te zien waarbij het leek alsof de telefoon was gehackt. Vervolgens werd ‘het slachtoffer’ naar een website geleid met een informatieve quiz.

 

Onorthodox

Jongeren zouden zich niet altijd bewust zijn van de risico’s. Ze zouden vooral denken dat anderen risico lopen slachtoffer te worden, maar zijzelf niet. ‘Wij denken dat alleen informeren vanuit de gemeentelijke instanties niet tot een verandering in gedrag leidt’, schrijft burgemeester Martijn Vroom van Krimpen aan den IJssel in een persbericht. ‘Daarom hebben we gekozen voor deze onorthodoxe methode. We hopen dat we de ‘slachtoffers’ hierdoor aanzetten tot veiliger internetgedrag.’

 

Resultaten

De rest van de week zullen de vrouwen die bereikt zijn (85.000, zo’n 80 procent van de doelgroep) wederom bericht krijgen om ze verder te informeren. De initiatiefnemers zullen de resultaten bekijken, maar de campagnewoordvoerster kan nog niet zeggen wat de vervolgstappen zullen zijn, of wat de volgende doelgroep wordt.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P.J. Westerhof LL.M MIM op
Tja wat wil je, vrouwen he?
Dat zal mannen natuurlijk nóóit overkomen.