of 59345 LinkedIn

Drie ton voor Gronings project met social media

Gemeente Groningen krijgt 300.000 euro Europese subsidie om met behulp van social media de dienstverlening ter verbeteren. Doel van ‘Opening up’ is om ervaringen uit Nederland te bundelen en te delen met Europese partners. Ook projectpartners Hanzehogeschool en de regiopolitie krijgen geld.
Reageer
Gemeente Groningen krijgt 300.000 euro Europese subsidie om met behulp van social media de dienstverlening ter verbeteren. Doel van ‘Opening up’ is om ervaringen uit Nederland te bundelen en te delen met Europese partners. Ook projectpartners Hanzehogeschool en de regiopolitie krijgen geld.

Voorop
Het Nederlandse openbaar bestuur loopt aardig voorop met het gebruik van social media zoals Twitter, Hyves en Facebook en gebruik van applicaties voor smartphones, merkt Renske Stumpel, projectleider dienstverlening in Groningen. Er wordt al volop mee geëxperimenteerd bij gemeenten en politiekorpsen. Best knap dus, vonden ze daar zelf ook, dat Groningen drie ton heeft binnengesleept om er ook wat mee te doen.

Van buiten naar binnen
Waar gaan ze dat geld voor gebruiken? Stumpel: ‘We gaan die nieuwe werkwijzen verder doorontwikkelen en nog beter onderzoeken hoe je informatie van ‘buiten’ naar ‘binnen’ kunt halen. Daarvoor moet je bijvoorbeeld het proces van dienstverlening herontwerpen, zodat je informatie die burgers doorgeven via Twitter goed en snel kunt oppakken.’

Overlast app
In Groningen hebben gemeente en politie een applicatie ontworpen waarmee burgers via hun smartphone een melding van overlast of onveiligheid kunnen doorgeven. ‘Soms is het voor burgers onduidelijk of een melding bestemd is voor de politie of de gemeente. En daar willen ze zich ook eigenlijk niet druk over hoeven maken. We willen nu gaan uitzoeken hoe je zo’n app kunt gebruiken zonder de melder lastig te vallen met hoe wij dat organisatorisch oppakken.’

Succesvolle projecten
Diverse gemeenten, de VNG en de Vereniging Directeuren Publieksdiensten hebben hun steun uitgesproken voor het projectplan van Groningen in een ‘letter of support’.  Stumpel: ‘Zij willen graag op de hoogte worden gehouden van onze ontwikkelingen en omgekeerd kunnen wij bij hen veel informatie halen over succesvolle projecten met social media. Die kennis kunnen we uiteindelijk ook delen met andere partners uit Europa.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.