of 59123 LinkedIn

Drechtsteden half miljoen kwijt door ict-storing

De financiële schade van een grote ICT-storing bij de Drechtsteden bedraagt ongeveer een half miljoen euro. Dat laat het Drechtstedenbestuur in een brief weten aan de Drechtraad. De kosten zitten vooral in capaciteits- en productieverlies in uren van medewerkers.

De financiële schade van een grote ICT-storing bij de Drechtsteden bedraagt ongeveer een half miljoen euro. Dat laat het Drechtstedenbestuur in een brief weten aan de Drechtraad. De kosten zitten vooral in capaciteits- en productieverlies van medewerkers die naar huis werden gestuurd.

Storing in koelinstallatie datacenter

De Drechtsteden kregen in maart 2018 te maken met een storing in de koelinstallatie van het primaire datacenter op de Noordendijk. De waterpompinstallatie van het koelsysteem werkte niet meer,  zo schrijft het bestuur. Dat zorgde ervoor dat de temperatuur in het datacenter ‘tot boven de acceptabele waarde steeg’. Daardoor werd veel apparatuur uitgeschakeld, wat ertoe leidde dat een groot gedeelte van de ICT-voorzieningen een gedeelte van de dag niet beschikbaar was. Ongeveer de helft van de werkplekken was operationeel, maar er was geen toegang tot applicaties of gebruikersdata. Gedurende de dag werden telefoonfunctionaliteiten, e-mail en overige applicaties op verschillende momenten weer operationeel.

ICT blijkt kritische factor

Het belang van een goede ICT-voorziening is volgens het Drechtstedenbestuur door het incident duidelijk geworden. De enorme impact van het incident benadrukt dat. ‘Zoals bij elk bedrijf en elke overheid is ICT een kritische factor geworden in onze bedrijfsvoering en dienstverlening. Het is tegelijk onvermijdelijk en realistisch dat storingen plaatsvinden. Deze impact kunnen we echter verkleinen door maatregelen en een betere voorbereiding.’


Nieuwe ICT-infrastructuur

Er komt onder meer een nieuwe ICT-infrastructuur die voldoet aan alle continuïteitseisen, zo luidt een van de maatregelen. Er wordt daarnaast in het vervolg bij een ICT-calamiteit vooraf al bepaald welke maatregelen er worden genomen. Ook moeten er goede protocollen en draaiboeken komen voor de ondersteuning van de klantorganisaties bij een grote storing. Het incident van maart wordt meegenomen in rampenorganisatie-oefeningen, zodat crisisdraaiboeken en protocollen eventueel kunnen worden aangepast.

Eerdere ICT-chaos
De Drechtsteden betaalden in 2014 tonnen te veel voor de vernieuwing van de ICT-systemen via het Servicecentrum Drechtsteden (SCD). Er is destijds aangifte gedaan tegen een ingehuurde ICT-manager die sterke banden bleek te hebben met één van de opdrachtnemers. Drechtsteden kreeg bijna een half miljoen euro schadevergoeding van een adviserende IT-specialist. De rechter bepaalde dat de man bij een aanbesteding van computerservers onrechtmatig heeft gehandeld, omdat hij de regels die bij de aanbesteding horen niet goed heeft nageleefd. 


Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.