of 61869 LinkedIn

Den Haag heeft het duurzaamste OV

Volle zuinige bussen zijn beter dan halfvolle bussen die veel CO2 uitbraken. Volgens KpVV scoort Den Haag op deze aspecten het hoogst.

Volle zuinige bussen zijn beter dan halfvolle bussen die veel CO2 uitbraken. Het kenniscentrum KpVV analyseerde het gemeentelijke OV op deze aspecten en concludeert dat Den Haag het duurzaamste OV heeft.


Combinatie van factoren
KpVV heeft daarbij met behulp van Panteia gekeken naar de beschikbaarheid en bereikbaarheid van het OV, de milieuprestatie van bussen en de mate waarin het OV wordt gebruikt. De combinatie van vlot ergens komen waar je wilt zijn, de milieuprestatie van het ingezette voertuig en de vervoerwijzekeuze scoort in Den Haag het hoogst: een 4,80 op een schaal van 5. Den Haag wordt gevolgd door Leiden, Haarlem, Nijmegen en Arnhem (4,74 - 4,66). Utrecht scoort het best op OV-bereikbaarheid en staat tweede op de lijst met 'grootste aandeel OV-gebruik', maar komt niet voor in de top-tien van duurzame OV. Nijmegen en Arnhem scoren wat dat betreft juist het beste. Utrecht heeft overigens sinds kort de beschikking over nieuwe, veel schonere bussen, waarvan enkele elektrische, dus een nieuwe analyse zou anders uit kunnen vallen. Over het algemeen is het OV in de grotere steden duidelijk duurzamer dan in de kleinere.

Sleutelen
De analyse is losgelaten op onder andere de bestanden van reisinformatiesite 9292 en zelf verzamelde gegevens over de milieuvriendelijkheid van de bussen. "Er moet nog heel wat gesleuteld worden aan dergelijke data voordat je kunt analyseren", zegt Jurgen de Haan van KpVV, dat decentrale overheden ondersteunt in het opstellen van hun vervoersbeleid. "Achter bereikbaarheid gaan bijvoorbeeld zaken schuil als de haltedichtheid, de frequentie et cetera." Volgens De Haan komen er steeds meer gegevens beschikbaar om dergelijke analyses uit te voeren, of dat nu onder de noemer 'open data' valt of niet. "Maar je krijgt lang niet alle OV-gegevens die je zou willen hebben. Soms willen OV-bedrijven ze uit concurrentieoverwegingen niet afstaan."

Meer data nodig
Volgens KpVV licht het 'Dashboard duurzame en slimme mobiliteit' (met Excel-bestanden van de op gemeenteniveau geaggregeerde cijfers) nog maar een tipje van de sluiter op. Het kennisscentrum voert nu een verkenning uit naar welke (open) data er op dt gebied voorhanden is en aan welke informatie er bij overheden behoefte is.


Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter Blankman (Redacteur Arbo en Gezondheid) op
Is er in de beoordeling naar duurzaamheid gekeken of Ariva in Den Haag de chauffeursplek meeneemt in de RI&E ? Dan pas, kunnen we van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen spreken.
Ons openbaarvervoer heeft op dit moment een hoge uitstoot van opgebrand personeel doordat wettelijke regelgeving wordt genegeerd.